Sunn fornuft på fire hjul

Dagbladet prøvekjører nye TOYOTA COROLLA BARCELONA (Dagbladet): Norges mest solgte bil, Toyota Corolla, vil forsterke sin posisjon når den nye modellen kommer etter ferien. Utrolig nok koster den nye mindre enn dagens utgående modell.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Versjonen med 1,6-liters motor koster rundt 7000 kroner mindre enn dagens. Verdensbilen Toyota Corolla endres nå radikalt, med egne modeller for Europa, USA og for Asia. Smaken er så forskjellig at det ikke lenger nytter å lage samme bil for de ulike markedene.

Nordmenn har alltid elsket solide Corolla. Det er fornuft på fire hjul, og bilen har vært blant de aller beste bruktbilene.

Den nye modellen, som kommer i salg like etter sommerferien, er dramatisk mer eksklusiv enn tidligere. Den er mer europeisk og mindre fornuftspreget, designet for å lokke yngre kunder.

Den mest lydløse

Den nye Corollaen tilbys som sedan, kombi med tre og fem dører og som stasjonsvogn, og er en bedre bil enn forgjengeren. Den er ekstremt stillegående, man hører faktisk ikke motoren inne i bilen.

Sidekollisjonsputer skal være standardutstyr, men blir ikke levert i de første bilene. Derfor vil det lønne seg å vente. Foruten bedre sikkerhet gir de høyere bruktbilpriser.

Dagbladet har som den første norske avisa prøvekjørt den nye Corollaen. Bilen er meget lettkjørt og ukomplisert. Den er rimelig, men gir deg en snev av luksus. Intet er uventet og overraskende. Plassen er god både foran og bak. Alt er større og bedre enn på dagens modell.

En helt ny fabrikk er under oppførelse i England for produksjon av den nye Corollaen. Hver eneste robot og maskin er ny. Konsernet vil spare enorme transportutgifter når bilene fra neste år kommer over havet fra England, og ikke den lange veien fra Japan.

Konkurrentene svarer

Toyotas tilbud med tre års service inkludert i bilens pris blir historie. Ordningen bortfaller når nye modeller lanseres.

Også den argeste konkurrenten, VW Golf, fornyes i år. Golfen lanseres ved årsskiftet 1997/1998. De to storselgerne blir mer forskjellige enn noen gang. Mens Golfen beholder kombipreget med en kraftig skrånende bakluke som utnytter bilens lengde maksimalt, har Toyota valgt en mer eksklusiv design på sin Corolla. Bakluken er svakt fallende, slik at man nesten ikke ser at den femdørs kombien er en kombibil.

Golf-klassen er Norges største, og konkurransen blir ikke mindre når det i tillegg til ny Corolla og Golf også kommer helt nye Opel Astra og Ford Escort tidlig i 1998.

Kampen om kundene vil gi gode rabatter og fristende tilbud på ekstrautstyr.