Sunn sommerkos

Slik kan du spise det du har lyst på og litt til.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Mange tror at de må gi opp å kose seg med mat om sommeren, men det behøver de ikke. Men det kan være gunstig å bli bevisst på hva som gjør hverdagen hyggelig. Ikke alt handler om mat eller usunne sysler. Er det viktigst å møte venner, eller hva dere spiser, spør ernæringsfysiolog Maria Thommessen.

Noen ganger blir fokuset for stort på begrensningene.

-  Mye av motivasjonen for å være sunn handler om å legge til noe annet, eller å beholde det viktigste. På denne måten fokuserer du på hva du faktisk kan gjøre for å bli sunnere, istedenfor å tenke så mye på begrensningene, sier Maria.

Om du skal grille, kan du legge til mer frukt og grønnsaker. Da blir du mett av andre ingredienser enn de usunne. Mat som du må renske, som reker og blåskjell, tar lengre tid å spise, og gjør at du rekker å kjenne at du blir mett.

Det viktigste for Maria og resten av ekspertpanelet i Litt lettere er å hjelpe folk til å finne et sunt kosthold, og det uten at de reiser en moraliserende pekefinger.

-  Hvis du har gått ned noen kilo i løpet av våren, så er ikke feit grillmat det jeg ville prioritert ofte, men jeg skjønner at slikt hører hjemme på grillen noen ganger i løpet av ferien.

-  Istedenfor å fjerne all feit mat, kan du legge til en maiskolbe. Velg hvitvin framfor øl. Bytt ut fløten i jordbærskåla med melk, foreslår ernæringsfysiolog Maria Thommessen.

Dagbladets vektklubb Litt lettere er på sommerturné. I dag finner du den glade gjengen på  torget i Arendal klokka 10.30-12 og på nedre torg i Kristiansand klokka 14.30-16.

VELG SMART: Ernæringsfysiologen anbefaler hvitvin istedenfor øl.