Miljøbevisst:  Farstad Shippings nye Far Sirius innehar miljøteknologi i verdensklasse, ifølge rederiet. Foto: Farstad Shipping
Miljøbevisst: Farstad Shippings nye Far Sirius innehar miljøteknologi i verdensklasse, ifølge rederiet. Foto: Farstad ShippingVis mer

Sunnmøringer med skipsteknologi i verdensklasse

Farstad Shippings siste tilskudd til flåten halverer utslippene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Miljøteknologi fra Møre i verdensklasse.

Farstad Shipping brukte store ord da rederiets nye flerbruks ankerhåndteringsfartøy Far Sirius lørdag ble døpt i Ålesund.

Utslippene halveres Ifølge Farstad Shippings egne vurderinger bidrar ny teknologi og bevisstgjøring av mannskap til at forbruk og utslipp fra Far Sirius reduseres kraftig sammenlignet med tilsvarende eldre fartøy.

Tar en utgangspunkt i et 15-år gammelt tilsvarende ankerhåndteringsfartøy er de totale utslipp fra Far Sirius opp mot 50 prosent lavere. Det samme er representativt for andre moderne fartøy i Farstad Shippings flåte.

- Vi har som mål å være i helt front når det gjelder å ta i bruk ny- og miljøvennlig teknologi.

- Far Sirius er et glitrende eksempel på dette, og jeg er stolt over hva våre ansatte og samarbeidspartnere i den maritime klyngen på Møre har fått til i fellesskap, sier Farstad Shipping-sjef Karl-Johan Bakken.

Store kutt i oljeforbruk Far Sirius har blant annet et toppmoderne hybrid fremdriftsanlegg, som gjør at fartøyets hovedpropeller veksler mellom å drives dieselelektrisk, dieselmekanisk eller begge deler samtidig.

Denne fleksibiliteten gir store reduksjoner i forbruk av dieselolje, som igjen reduserer utslipp av CO2 og andre eksosgasser.

Videre bidrar andre smarte tekniske løsninger til å redusere forbruk og utslipp ytterligere.

Eksempler er turtallsregulering av større forbrukere som sidepropeller, pumper og vifter hvor kapasisteten kontinuerlig reguleres og tilpasses nødvendig effektbehov. Katalysatorer fjerner dessuten over 90 prosent av NOx-utslippene.

Mannskapet først - På Far Sirius har vi tenkt sikkerhet og miljø fra A til Å. Hensynet til mannskapets sikkerhet har alltid første prioritet, dernest hensyn til miljøet. For oss handler miljøvennlig teknologi om å skape vinn-vinn-situasjoner.

- Et effektivt fartøy med lave utslipp er bra for miljø og klima, men gjør oss også til en attraktiv partner for våre kunder, som oppnår økonomiske fordeler i form av lavere drivstoffutgifter og sparte avgifter på utslippsgasser, sier Børge Nakken.

Han er konserndirektør for teknologi og utvikling hos Farstad Shipping.

Ansatte må kunne Ved siden av å ta i bruk miljøvennlige løsninger arbeider Farstad Shipping kontinuerlig med opplæring og bevisstgjøring av egne mannskaper innenfor reduksjon av forbruk og utslipp.

I likhet med andre nybygg gjennomgår mannskapet på Far Sirius egne familiariseringskurs, der skipets design- og utstyrsleverandører står frem for å fortelle hvordan de tekniske løsningene om bord i fartøyet kan utnyttes best mulig for å oppnå de forventede resultater.

- Vi legger stor vekt på å bevisstgjøre våre mannskaper til å tenke mest mulig miljøvennlige operasjoner.

- Det hjelper lite at fartøyet er fullstappet med miljøteknologi hvis menneskene ombord ikke har fått den nødvendige opplæring for å utnytte teknologien optimalt, sier Nakken.

Rolls Royce-design Far Sirius er av Rolls-Royce UT731CD-design levert fra Vard Langsten i Tomrefjord. Skroget er bygget ved Vard Tulcea i Romania.

Fartøyet er eiet av Farstad Shipping, og er 87,40 meter langt og 21 meter bredt. Far Sirius vil ha et mannskap på rundt 16 personer, og har en prislapp på i overkant av 600 millioner norske kroner.

Flere nyheter Nytt Farstad-skip levert torsdag
- Bedre enn å svelge kameler mothårs
Rederskatt til Høyesterett