Landbruksminister Jon Georg Dale gikk i lære ved Stranda Spekemat, der han i går fikk omvisning. Foto: Anders Horntvedt.
Landbruksminister Jon Georg Dale gikk i lære ved Stranda Spekemat, der han i går fikk omvisning. Foto: Anders Horntvedt.Vis mer

Sunnmøringer satser 20 millioner på skinke

Grilstad satser på å ta opp kampen med parma- og serranoskinke fra den lille bygda Stranda.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Denne høsten er Grilstad i ferd med å gjennomføre to grep som skal posisjonere selskapet bedre for fremtiden.

Flytter produksjonen

Finansavisen kan fortelle at selskapet flytter produksjonen fra Tind Spekevarer til Stranda Spekemat, som ligger omtrent tre kilometer unna. Tind startet i 2005, og omsatte i fjor for 84,4 millioner kroner. I august kjøpte Grilstad bedriften for en ikke oppgitt kjøpesum.

- Med Tind styrker vi oss i premiumsegmentet av norsk spekemat. Tind er et høykvalitetsmerke og utfyller sortimentet vi har med Stranda- og Grilstad-merkene, som i større grad er hverdagsprodukter, sier Grilstad-sjef Odd Arne Dalsegg til Finansavisen.

Strandaskinke 2.0

Den andre investeringen Grilstad jobber med, er det de kaller Strandaskinke 2.0. Bedriften investerte tidligere i høst mellom 15 og 20 millioner kroner på nytt tørkeanlegg.

Anlegget skal brukes til å tørke og konservere spekeskinke med 30 prosent lavere saltinnhold, noe Dalsegg oppfatter som en tydelig forbrukertrend. Den nye skinken får navnet Fjellbris, og er forsiktig testet ut i dagligvaremarkedet.

- Så det dere skal lage her, blir kopi av parma- og serranoskinke?

- Nei, det blir god, norsk spekeskinke. Denne skinken tilsvarer den bonden gjerne sparte til året etter fordi han var virkelig stolt av den, sier Oskar Gjærde, marketingdirektør i Grilstad, til Finansavisen.

Andre økonominyheter:
Pengemaskin: Gikk fra 0 til 186 millioner på tre år
Gjøvik-mann har bygget én milliard på Gran Canaria