«Sunny» Solskjær vår tids Ibsen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I morgen spiller Norges fotballandslag sin andre VM-kvalikk i fotball. Ullevaal nationalstadion er utsolgt, og teatersjef Drillo sender ut sine 11 fremste skuespillere for å forsvare æren og fedrelandet mot en gjeng tullinger fra det nå nedlagte Øst-Europa. Hva skal du gjøre i morgen? På fotball eller i teatret eller begge deler, for det går vel an? Eller er det sånn i kulturlandet Norge at den som liker fotball ikke kan løse årskort til Oslo Konserthus? Er det mulig å være interessert i både teater, opera, litteratur og klassisk musikk og samtidig være helhekta på fotball? En ting er rock'n'roll & fotball, det er som søsken å regne, men inntrykket mitt er at institusjonskultur og folkekultur ikke lar seg forene, eller er dette bare vås? Hva mener du? Blir du stempla som en sviker i gjengen hvis du dropper Drillos og velger «Hedda», av den gamle driblekongen Ibsen, på Det Norske Teatret i morgen? Er det ikke sånn at Ole Gunnar Solskjær er vår tids største øyeblikksdramatiker når han vrir ballen inn forbi en frustrert keeper på Old Trafford, «Drømmenes teater», i Manchester? Hva har Ibsen å stille opp med i 1996, i år 2000? For mitt vedkommende mye, men jeg velger Drillos i morgen, rad 8, felt C hvis alt går i orden. Hvorfor? Veit ikke. Spør en gutt på 14 år hvem David Beckham er, og han kan temmelig sikkert svare United. Spør hvem Samuel Beckett er, og du skal ha flaks hvis han ikke svarer Liverpool. Becketts stykke «Deilige dager» har premiere på Anfield, nei unnskyld, amfiscenen, Nationaltheatret 2. november. Gå dit. Hvorfor har ikke Ellen Horn et kallenavn som det Egil Roger Olsen har? Horn forvalter også holdninger, spenning, drama, underholdning og galskap, men hun er fortsatt bare Ellen Horn. Må hun ta på seg slagstøvler og lufte hunden før en premiere for å gjøre seg folkelig? Hva syns du forresten Ellen Horn skal kalles? Teater som kunstnerisk uttrykksform er mer enn spennende nok, og uansett børsifiserte eller katedralske innspill, må deler av publikum snart skiftes ut. Først da vil Drillos få beinhard konkurranse. For på Ullevaal nationalstadion kan du nemlig kle deg som en villmann og likevel være en i flokken, mens du må ha på deg den trange gå-bort-jakka for å føle deg vel på National. Hvordan vil jeg bli mottatt i svarte Adidas, kort langbukse og en drakt der det står nummer 13, Oscar Wilde, når hans stykke «Den perfekte ektemann» har premiere 1. november? Kanskje NRK burde kjenne sin besøkelsestid og begynne med direkte overføringer fra ymse teatre. Ansette f.eks Hans Rossiné som en slags Arne Scheie og Janken Varden (ledig på markedet) som sidekommentator. Det kunne bli et skikkelig spetakkel når Rossiné midt under oppsetningen «Om mus og menn»/John Steinbeck, hylende engasjert kommer med utsagnet: Vi må vel kunne si, Janken, at denne Steinbeck-oppsetningen er teatersport som føyer seg inn i rekken av klassikere. Gå hjem og legg deg, Winge. Norge 3-Ungarn 0 og kom deg i teatret straks. PS: Når var du i en teatersal sist? Husker du det? På tide kanskje?