Super-generasjonen

Nordmenn mellom 40 og 60 år sparer ikke på pengene de opparbeider seg i løpet av arbeidslivet. De er kvalitetsbevisste og kravstore livsnytere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etterkrigsbarna - eller Supergenerasjonen - vil ikke ha gjenstander og eiendom for pengene de tjener. De er livsnytere som ønsker opplevelser, og vil primært bruke pengene sine på tre ting: reiseliv, kulturaktiviteter og helsepleie.

56 prosent vil bruke mer penger på feriereiser, 34 prosent vil bruke mer på helse, og 30 prosent vil bruke mer på kulturaktiviteter. Lavest på lista står videreutdanning, møbler og eiendom.

-  Supergenerasjonen er opptatt av velvære og kultur. De har satset på utdannelse, og har mye kunnskap. Dermed krever de også en viss kvalitet på innholdet i det de foretar seg, sier Anne Grete Ellingsen i strategi- og kommunikasjonsselskapet CCN til Dagbladet.

Krever kvalitet

Supergenerasjonen består av 1,1 millioner nordmenn, og er den kjøpesterke og innflytelsesrike folkegruppa bestående av folk mellom 40 og 60 år. De har høy utdannelse, gode jobber, og har bygd seg opp en formue under en periode med økonomisk vekst.

Flest sier at de vil bruke mer penger på reise, men det skal mer til enn bare sol og alkohol for å tilfredsstille Supergenerasjonen når de skal ut på ferie. De krever kvalitet, og er opptatt av hvordan opplevelsen kan bidra til å realisere dem selv.

Vidunderlig deilig

-  De føler seg 10 til 20 år yngre enn de er, og ønsker å vokse og modnes i det de gjør. Når man drar på reise, ønsker man å kunne lære noe nytt, oppleve en ny kultur, og gjøre nye aktiviteter, sier Anne Grete Ellingsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 DE NYTER LIVET: Mie Mortensen (48) pleier å komme til Kay Thune (43) for å slappe av med massasje og bad. Begge ønsker å bruke mer tid og penger på velvære, reise og kultur. Foto: Truls Brekke
DE NYTER LIVET: Mie Mortensen (48) pleier å komme til Kay Thune (43) for å slappe av med massasje og bad. Begge ønsker å bruke mer tid og penger på velvære, reise og kultur. Foto: Truls Brekke Vis mer

Supergenerasjonen er også opptatt av å ta vare på sin egen kropp. En av dem som gjør det er Mie Mortensen som ligger på massasjebenken i Holmenkollen Park Fitness og Spa.

-  Det er vidunderlig, smiler hun.

-  Det er veldig deilig å komme hit og slappe av i en hektisk hverdag, sier Mortensen, mens daglig leder Kay Thune smører en salve utover ryggen hennes.

Begge to har beina plantet i Supergenerasjonen, og kjenner seg godt igjen i undersøkelsen.

-  Jeg elsker å reise, og når jeg skal på ferie drar jeg spesielt til steder der jeg kan få med meg museer og oppleve spesiell arkitektur, sier Mortensen.

-  Jeg merker at folk er mer åpne for å reise nye steder, og at man er mer opptatt av sin egen helse. Folk vil gjøre ting for å leve lengre, og ha det bra med seg selv, sier Kay Thune.

Hun merker selv at flere mennesker kommer innom velværesenteret sitt, og at mannfolk også begynner å våge seg inn i behandlingsrommene.

Kresen generasjon

Ifølge Mandag Morgen vil Supergenerasjonens fokus på feriereiser, helsepleie og kulturaktiviteter drive fram en stor vekst innen reiseliv, helse-, og kultursektoren i tida som kommer. Cruise, spa, helsereiser og temareiser har allerede merket en sterk vekst de siste åra. Men de vil vokse enda mer.

Reiselivsbedriften Kultur-Reiser satser bevisst på kunder i aldersgruppen 40 pluss.

-  Dette er en gruppe med gode kunnskaper på jakt etter unike opplevelser. De er opptatt av hva slags land de besøker, hvilken historie det har, og hva som kjennetegner menneskene der. Det må vi kunne gi dem reell innsikt i, sier turoperatør Kine Stabell Melgaard.

Ifølge Business Week er også næringslivet i ferd må å se potensialet til Supergenerasjonen. Reklamer har tidligere i hovedsak rettet seg mot unge mennesker, men nå begynner «Get real»-trenden å bli gjeldende.

Krever informasjon

-  Denne gruppen kjøper ikke glattpolerte reklamer. De vil bli tatt på alvor, krever mer informasjon om produktene, og er villige til å undersøke selv om det de blir servert er riktig, sier Anne Grete Ellingsen i CCN.