Super-lønnshopp for Seinfeld-gjengen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

WASHINGTON (NTB/Helge Øgrim): TV-serien «Seinfeld» er sikret forlengelse etter de mest vanvittige lønnspålegg i bransjens historie. Dermed blir det komikveld med New Yorks mest selvopptatte senjapper i to år til. Skuespillerne Jason Alexander, Julia Louis-Dreyfus og Michael Richards er best kjent for sine rollefigurer George, Elaine og Kramer. De truet med å forlate Jerry Seinfeld hvis ikke honoraret pr. episode ble økt til en million dollar for hver av dem. Førsteplass Firkløveret spiller inn 22 episoder i året, som hver varer i 22 minutter. Seinfeld selv får over en million dollar pluss andel av repriseinntekter og salg til andre kanaler. TV-selskapet NBC tjener minst 90 millioner dollar årlig på serien som har hjulpet det til å holde førsteplass i amerikansk seeroppslutning de to siste sesongene. NBC forsøkte i det lengste å gi inntrykk av vilje til forhandlingsbrudd, men måtte bøye kne. De tre birolleinnehaverne skal få 600 000 dollar pr. episode, en brukbar økning fra dagens 160 000. 92 millioner kroner i årslønn er ikke verst, særlig når det blir rikelig tid til overs for å spille inn tv-reklame og prøve seg i Hollywood. Over toppen NBC spilte Händels «Hallelujah» da løsningen ble kunngjort. - Herren være lovet, utbrøt selvskapets president Warren Littlefield og spøkte med at hans 12 år gamle sønn nå kan komme på skolen uten å bli banket opp. Serien om de ansvarsløse og egosentriske yoghurtspiserne på Manhattan har slått enormt an i USA. Den er vittig og velskrevet, selv om mange TV-kritikere mener «Seinfeld» har passert toppen og er i ferd med å gå litt tom. For selskapet NBC er den rakettmotoren som sikrer dominans, og dermed TV-markedets største reklameinntekter. NBC har i flere år plassert andre halvtimes serier i tida rett før og etter «Seinfeld» på torsdagene. Når de er sikret et stort nok publikum, flyttes de til andre dager og bygger opp selskapets oppslutning der. Den voldsomme honorarøkningen vil stjele litt av selskapets fortjeneste, men ikke nok til at det bekymrer. Et minutts TV-reklame under «Seinfeld» selges for fem millioner kroner. I Norge er det TV 2 som viser Seinfeld-serien.

FORNØYDE: Seinfeld-gjengen kan godt smile med lønnshopp på nær halv million kroner - pr episode ...