Super-lønnshopp for Seinfeld-gjengen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

WASHINGTON (NTB/Helge Øgrim): TV-serien «Seinfeld» er sikret forlengelse etter de mest vanvittige lønnspålegg i bransjens historie. Dermed blir det komikveld med New Yorks mest selvopptatte senjapper i to år til. Skuespillerne Jason Alexander, Julia Louis-Dreyfus og Michael Richards er best kjent for sine rollefigurer George, Elaine og Kramer. De truet med å forlate Jerry Seinfeld hvis ikke honoraret pr. episode ble økt til en million dollar for hver av dem. Førsteplass Firkløveret spiller inn 22 episoder i året, som hver varer i 22 minutter. Seinfeld selv får over en million dollar pluss andel av repriseinntekter og salg til andre kanaler. TV-selskapet NBC tjener minst 90 millioner dollar årlig på serien som har hjulpet det til å holde førsteplass i amerikansk seeroppslutning de to siste sesongene. NBC forsøkte i det lengste å gi inntrykk av vilje til forhandlingsbrudd, men måtte bøye kne. De tre birolleinnehaverne skal få 600 000 dollar pr. episode, en brukbar økning fra dagens 160 000. 92 millioner kroner i årslønn er ikke verst, særlig når det blir rikelig tid til overs for å spille inn tv-reklame og prøve seg i Hollywood. Over toppen NBC spilte Händels «Hallelujah» da løsningen ble kunngjort. - Herren være lovet, utbrøt selvskapets president Warren Littlefield og spøkte med at hans 12 år gamle sønn nå kan komme på skolen uten å bli banket opp. Serien om de ansvarsløse og egosentriske yoghurtspiserne på Manhattan har slått enormt an i USA. Den er vittig og velskrevet, selv om mange TV-kritikere mener «Seinfeld» har passert toppen og er i ferd med å gå litt tom. For selskapet NBC er den rakettmotoren som sikrer dominans, og dermed TV-markedets største reklameinntekter. NBC har i flere år plassert andre halvtimes serier i tida rett før og etter «Seinfeld» på torsdagene. Når de er sikret et stort nok publikum, flyttes de til andre dager og bygger opp selskapets oppslutning der. Den voldsomme honorarøkningen vil stjele litt av selskapets fortjeneste, men ikke nok til at det bekymrer. Et minutts TV-reklame under «Seinfeld» selges for fem millioner kroner. I Norge er det TV 2 som viser Seinfeld-serien.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer