Superbutikk for vinsnobber

Etter et meget turbulent år med smøre-avsløringer, konflikter og mistillit i kjølvannet av Ekjord-skandalen, er de ansatte og ledelsen omsider enige om noe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I april i år skrev vi at Vinmonopolets ledelse ville opprette en superbutikk for vinsnobber på Briskeby i Oslo vest, men at prosjektet var lagt på is etter sterke protester fra de ansatte.

Siden har nye stridigheter rystet institusjonen som har fått ny styreleder og nå er lagt inn under departementet for helse og omsorg, noe organisasjonen utvilsomt trenger.

I går kunne en stolt polsjef, Knut Grøholt, denne gang med positiv tilslutning fra de ansatte, åpne et kanskje noe modifisert luksustilbud, men ingen Brustad-bu, for sine kresneste kunder på Oslos vestkant: En butikk med vinkjeller, for spesielt kvalitetsbevisste vindrikkere, et såkalt konsept som i dag visstnok bare finnes i Stockholm.

Vinkjelleren er et 20-30 kvm stort kjølerom innerst i det ellers ordinære butikkutsalget på Briskeby, hvor hyllene er fylt med topp eksklusive viner, til sammen 760 produkter.

Noen av vinene har tidligere ikke vært å få på det norske markedet.

4630 kroner

De dyreste, et par rødviner fra Burgund, koster 4630 kroner.
 
Ønsker du mer informasjon om hva de har i «kjeller\'n» må du oppsøke stedet ved personlig frammøte, for i motsetning til alle andre polutsalg finnes det ikke noen liste over vareutvalget. Toppsjef Knut Grøholt og butikksjef Gyri Mentzoni begrunner det med at vareutvalget består av mange små partier og at det legges opp til stor sirkulasjon i vareutvalget.

Første torsdag i hver måned blir det lansert nye produkter. Dette gjør det vanskelig å holde ei liste over vareutvalget à jour. Det gjør det dessuten vanskelig å sjekke om utsalget forfordeler noen av vin- og brennevinimportørenes produkter, en av flere høyaktuelle problemstillinger i etterkant av Ekjord-skandalen.

 I KJELLER\'N:  Butikksjef Gyri Mentzoni viser stolt fram vinkjeller\'n til det nye «superpolet» på Oslos vestkant. Begge foto: Rune Myhre
I KJELLER\'N: Butikksjef Gyri Mentzoni viser stolt fram vinkjeller\'n til det nye «superpolet» på Oslos vestkant. Begge foto: Rune Myhre Vis mer

Stor bredde

Dagbladets tidligere omtale av at vinimportøren Moestue har dominert Briskeby-utsalgets vareutvalg, har ført til visse endringer, sier butikksjef Mentzoni:

- Vi har gjort alt vi kan for at ingen importører skal framstå som forfordelt. Vi har lagt vekt på å ha en stor bredde av importører, og bare ca. 50 av de nærmere 800 produktene i «kjelleren» er fra Moestue, sier Mentzoni.

Begge fagforeningene i Vinmonopolet stiller seg positive til det nye butikk-konseptet, men de legger ikke skjul på at det har vært både omstridt og grundig diskutert internt fordi man ville unngå forskjellsbehandling, spesielt mellom ansatte.

FLASKER SEG: Toppsjef Knut Grøholt og butikksjef Gyri Mentzoni i «kjelleren».