Superfly stoppet av pinlig datafeil

Verdens dyreste og mest avanserte jagerfly tåler ikke å krysse datolinja.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Verdens råeste jagerfly, stealthjageren F-22 Raptor, stoppes av et uventet og rent pinlig problem, melder amerikanske medier.


Det viser seg at flyet, som med den svimlende prislappen på 800 millioner stykket også er verdens dyreste, ikke tåler å krysse den internasjonale datolinja, der lengdegraden skifter fra 179,99 grader vest til 180 grader øst.

Massiv datakrasj

Dessverre ble feilen først oppdaget da tolv fly krysset linja samtidig under flyvning fra Hawaii til Japan. Dette var første gang flytypen for egen maskin skulle krysse havet.

Ifølge den pensjonerte luftforsvarsgeneralen Don Shepperd, som er en av CNNs fremste forsvarsanalytikere, krasjet flyenes navigasjonsenhet, kommunikasjonssystemene og flyenes styringssystemet for drivstofftilførsel.

Feilen skal ikke ha oppstått fordi datoen plutselig skiftet, men fordi datasystemene ikke taklet skiftet av lengdegrader - fra 179.99 grader vest til flyet plutselig befinner seg 180 grader øst.

Ungikk katastrofen

Med systemene ute av drift ble de hyperavanserte flyene mer eller mindre i blinde, stumme og døve. Det kunne ha blitt katastrofalt med tanke på at de befant seg midt i Stillehavet.

DRAMATISK: Med navigasjons- og kommunikasjonssystemene slått ut, måtte de 12 superjagerne bruke håndtegn for å forklare tankflyene hva som var galt. Dermed måtte flyturen over stillehavet avbrytes, og tankflyene gjete stealthjagerne trygt hjem til Hawaii. Foto: Scanpix Vis mer

Heldigvis var været pent, og overfarten ble fulgt av flere tankfly. Ved hjelp av disse kunne de tolv stealthjagerne visuelt gjetes tilbake til Hawaii. All kommunikasjon mellom flyene foregikk ved hjelp av visuelle tegn.

Hemmelig

Offisielt ønsker ikke det amerikanske luftforsvare å utdype hva som gikk galt under overfarten. I en pressemelding skrives det at at flyene «opplevde et softwareproblem tilknyttet navigasjonssystemet under overfarten fra Hickam til Kadena».

Av sikkerhetsmessige årsaker ønsker ikke luftforsvaret å oppgi spesifike detaljer, eller hvor problemene oppstod.

Samme lest som JSF

F-22 Raptor er flaggskipet blant USAs jagerfly, og storebror til det kommende F-35 Joint Strike Fighter (JSF), som blant andre Norge er i partnerskap med USA i utviklingen av.

JSF blir langt billigere og noe mindre avansert enn F-22, men store deler av teknologien utviklet for F-22 - inkludert stealthegenskapene, sensorer og styringssystemer - skal brukes i JSF.

Datatrøbbelet som nå er oppdaget hos storebroren blir imidlertid neppe et problem. JSF er foreløpig langt fra produksjonsklart, så USA har god tid til å lære flyet å forstå at jorda er rund.

FREMME TIL SLUTT: 17. februar kom F-22 jagerne endelig frem til Kadena-basen på Okinawa, der skvadronen skal ha tilhold i overskuelig fremtid.