Superparet

SV-leder Kristin Halvorsen og statsminister Jens Stoltenberg er vår tids nye superpolitikere: De er de ærligste, dyktigste, mest sjarmerende, mest moderne og mest folkelige av topp-politikerne, mener velgerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette kommer fram i en ny undersøkelse MMI har utført for Dagbladet. Målingen er den mest omfattende undersøkelse av partiledernes egenskaper som er foretatt i Norge, der 1011 personer har svart på hvilke egenskaper de synes passer godt på statsministeren og partilederne. Til tross for svært ulike maktpolitiske utgangspunkt, skårer de to unge politikerne høyest på samtlige positive egenskaper. SVs perifere posisjon i skyggenes dal gjør det spesielt oppsiktsvekkende at Kristin Halvorsen framstår som en velgerfavoritt.

Vakre og vittige

- Det er veldig lett å utpeke Kristin Halvorsen og Jens Stoltenberg til superpolitikerne. Kristin og Jens tilhører samme generasjon. De er begge unge, vakre og vittige, og ifølge velgerne er de fortreffelige på det meste. De har også til felles at de begge takler media svært godt, sier valgforsker Anders Todal Jenssen ved NTNU. Men SV-lederen fra Grenland og statsministeren fra Oslo vest er ikke identiske i måten å kommunisere på, ifølge valgforskeren. - Forskjellen mellom de to er at Stoltenberg er mye mer logikkorientert enn Halvorsen. SV-lederen viser større affekt, og har derfor en mer følelsesorientert retorikk. Etter at Stoltenberg ble statsminister er han blitt enda mer doserende, mener Todal Jenssen.

Selvhøytidelig Hagen

Frp-sjef Carl I. Hagen har tidligere tronet på toppen i ulike popularitetsmålinger, men når det kommer til velgernes vurdering av hans personlige egenskaper, er han ikke lenger like høyt skattet. I MMI-undersøkelsen får han den tvilsomme æren av å bli kåret til landets mest selvhøytidelige partileder, sammen med Thorbjørn Jagland: Hele 40 prosent av velgerne mener denne egenskapen passer godt på Frp-lederen. Men for Hagen er det muligens enda verre lesning å se at hele 35 prosent av velgerne mener at han ikke er til å stole på. Og det er ingen trøst å hente fra egne rekker: 16 prosent av Frp-velgerne mener det samme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dyktig

Til tross for at Carl I. Hagen ikke er velgernes favoritt, mener likevel hele 72 prosent at han er en dyktig politiker. - Folk synes Hagen er dyktig i den jobben han gjør, men de stoler ikke på ham og synes ikke han er spesielt sympatisk. Til sammenlikning er Jens og Kristin mer helstøpte politikere, de har et brennende engasjement og virker mer ekte enn Hagen, sier Kristin Taraldsrud Hoff i MMI.

Ukjente Enoksen

Mye kan tyde på at sentrumskameratene Odd Roger Enoksen og Lars Sponheim begge vandrer i skyggenes dal bak Kjell Magne Bondevik. Sp-lederens største problem er at en tredjedel av velgerne opplyser at de ikke kjenner til Enoksen. Oslo-folk har ikke sansen for Sp-lederen, men lyspunktet for den tidligere varaordføreren fra Andøya er at han er bedre likt nord for Dovre. - Han blir dyktigere og mer folkelig jo lenger nord man kommer, og i Nord-Norge er han til og med sjarmerende, påpeker valgforsker Anders Todal Jenssen. Et av Venstre-leder Lars Sponheims særtrekk er at han oppfattes som selvhøytidelig, også blant egne velgere. Halvparten av Venstre-velgerne i undersøkelsen, som ble foretatt etter landsmøtet, mener Sponheim framstår som selvhøytidelig.

Gammeldagse ledere

Verken Thorbjørn Jagland eller Jan Petersen er profeter i eget land. Disse to er minst likt av egne velgere. De oppfattes som selvhøytidelige og gammeldagse. Og velgernes dom over partileder Jagland kontra statsminister Jens Stoltenberg er ikke nådig: Thorbjørn Jagland vurderes som mye mindre moderne, sjarmerende og folkelig enn Jens Stoltenberg. Velgerne synes også at Ap's nye frontfigur er dyktigere enn forgjengeren. Dette er vurderinger som gjøres både av velgermassen totalt og blant Ap-velgere. Høyre-leder Jan Petersen og KrF-leder Valgerd Svarstad Haugland er de mest gammeldagse partilederne i velgernes øyne. I tillegg skårer Petersen lavest av alle på kategorien «folkelig», og hans egne velgere synes han er like lite folkelig som resten av velgerne. Dr.polit Anne Krogstad ved Institutt for samfunnsforskning har skrevet boka «Image i politikken», og hun viser til at Norge utmerker seg med mange sterke kvinnelige politikere. Hun er derfor ikke overrasket over at Kristin Halvorsen er elsket av velgerne.

Bestemt type

Forskeren tror at TV-tidsalderen kan føre til at det dyrkes fram en bestemt type politikere. - Noen ganger er det viktigere hvordan man framstår, enn hva man sier og gjør. Da kan man miste Bratteli-typen; den kloke og stødige, men som mangler en kjapp stil. Da får man hurtigtenkere, og de er ikke alltid de klokeste og beste lederne, sier Anne Krogstad.

Som sjokolade

Reklamebyrået Saatchi og Saatchi i England var i sin tid ansvarlig for Margaret Thatchers image, og sørget for å endre både stemme, garderobe, hårstil, tenner og øyelokk. Selv uttalte Thatcher en gang at «en politiker som ikke er villig til å tilpasse seg media, har ikke vilje til makt». - Som politiker må du innse at vi lever i mediesamfunnet, hvis du ikke forstår teknikkene, har du tapt. Dette forsterker også betydningen av trynefaktor framfor sak; utseende, sjarm og karisma er viktig, sier Helle Lauvstad, daglig leder i Saatchi og Saatchis norske avdeling.

Merkevare

Byrået har vært ansvarlig for Høyres valgkamper siden EU-avstemningen i 1994. Lauvstad beskriver politikerne som en merkevare som skal selge et produkt: partiprogrammet. - Det er ikke noe mer hokuspokus med politiske partier enn med sjokolade. Forskjellen er at mennesket som merkevare representerer en større usikkerhet, og det er derfor vanskeligere å kvalitetssikre, sier imagebyggeren. mari.k.by.rise@dagbladet.no