Superskole for de flinke

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet kunne i går presentere planene for en superskole for de flinke elevene i Oslo. Den skal erstatte den tradisjonsrike Ullern videregående skole, som allerede er en av de mest prestisjetunge videregående skolene i hovedstaden etter en formidabel pedagogisk gjenoppbygging for noen år siden. Den nye skolen skal være knyttet til forskningsmiljøet ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet. Forskere skal være forelesere og undervisningen skal foregå i topp moderne lokaler.

Skolen skal være en temaskole for motiverte elever som vil satse innenfor biofag og andre realfag. Men også de øvrige fagområdene skal på ulike vis knyttes opp til sykehusmiljøet og de bedriftene som samarbeider med forskerne. Med sin tilknytning til det medisinske forskningsmiljøet ved sykehuset, har skolen alle muligheter til å bli et helt spesielt tilbud til framtidas skolelever. Med tida regner idéskaperne bak skolen med at dette vil danne mønster for liknende temaskoler rundt om i landet.

Dette er i samsvar med moderne skoletenkning, og kan sees som en fortsettelse av tiltak som allerede er innført i Oslo-skolen. Vi syns likevel det er grunn til å tenke seg om før det videregående skoleverket omdannes etter et slikt mønster. Slike eliteskoler er naturligvis bra for dem som kommer inn. Men de aller fleste av dem ville sikkert gjøre det bra også i den vanlige skolen. Vi vet at slike skoler tapper resten av skoleverket for elever som kan løfte dem som ikke er så motiverte og dyktige. Elever lærer av hverandre vel så mye som av lærerne.

Vi har her i avisen lenge pekt på behovet for å styrke realfagene i skolen. Det vil øke innovasjonskraft og forskerrekruttering. Slik sett er nye Ullern et utmerket tiltak. Men skole er mer enn matte – det er å lære å omgås andre med skikkelighet og omsorg og forståelse for fellesskap og samfunnsverdier. Det må ikke glemmes i all denne dyrkingen av de dyktige.