SUPERTOG:  Arkivfoto: AFP.
SUPERTOG: Arkivfoto: AFP.Vis mer

«Supertog»-opplegget er så godt gjennomført at det knuser flytrafikken

Her er det ikke akkurat som i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): China Southern Airlines er det siste kinesiske flyselskapet i en lang rekke flyselskap som nå går ut med elendige driftsresultater for 2013.

Nettoresultatet i selskapet falt 24 prosent og driftsresultatet falt massive 70 prosent. I tillegg går begge fly-gigantene Air China og China Eastern Airlines i minus, skriver Quartz.

Nye kluter Høye oljepriser, samt økt konkurranse fra lavprisselskapene får noe av skylda for inntektssvikten. Men, som flyselskapene nå nylig har anerkjent: Kina har et gigantisk voksende høyhastighetstogsystem på vei opp og fram.

Det kostbare og tidligere lite brukte jernbanenettet har utviklet seg til å bli en viktig del av Kinas vekststrategi.

Togene har ikke de hindrene flybransjen har: Flyselskaper i Kina kjemper for å få klaringer fra det militære til å utvide flyruter, og Kinas store flyplasser har gjort seg fortjent til tittelen «flest forsinkelser»,  skriver Quartz.

Andre baner Høyhastighets-togsystemet derimot, det har vokst med over 9700 kilometer på fem år, og vil i utgangen av neste år strekke seg opp til 19 000 kilometer.

Til sammenlikning har Norge, ifølge wikipedia, 80 kilometer med høyhastighetsbane.

Høyhastighetsbane defineres som strekninger der togene kan holde over 200 kilometer i timen.

Det er få forsinkelser som skal være en av de største grunnene til at kineserne flokker til «supertogene». Hvert døgn transporterer togene over to millioner passasjerer med en fart på nesten 320 kilometer i timen.

Konsernsjef i China Eastern mener det er myndighetenes feil at flyselskapene nå sakker akterut.

- I Kina har myndighetene investert tungt i høyhastighetstog - langt mer enn i flyselskapene, men det er viktig å huske at også flyselskapene har store utfordringer i møte, sier konsernsjefen.