Supertogene må bremse

Hvis ikke Stortinget setter i stand strekningene mellom Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, må «NSB-konduktør» Osmund Ueland ha fløyta konstant mellom tennene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bare på 16 kilometer mellom Nesbyen og Gol må 30 planoverganger legges ned eller ombygges for at krengetogene skal slippe å bremse.

Til sammen skal over 1000 planoverganger nedlegges eller ombygges på Sørlands-, Dovre- og Bergensbanen. 135 togsignaler må flyttes, om de skal kunne varsle et høyhastighetstog tidsnok. 50 korte bruer må skiftes ut, og 19 kryssingsspor må forlenges eller bygges, opplyser Tor Saghaug i Jernbaneverket.

To av strekningene skal være i full drift fra 1999, den tredje året etter.

Det legges opp til seks-åtte avganger i døgnet mellom byene. Reisetida blir redusert minst én time. Noe av det gamle materiellet skal brukes.