Sur på sjefen - drepte 217

Gamil al-Batouti hadde akkurat fått kjeft av sjefen da han satte seg bak spakene på EgyptAirs flight 990. Minutter senere sendte han 217 mennesker i døden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Massachusetts 31. oktober 1999. EgyptAirs fly på vei til Kairo fra John F. Kennedy-flyplassen utenfor New York har akkurat forsvunnet fra radarene. Plutselig uten forsvarsel, går flyet ned. Ingen nødrop høres fra flyet. Alle frykter at flyet har eksplodert i lufta og gått i vannet. Ulykken fremstår som et stort mysterium.

Opprullingen

Et stort apparat settes i sving for å finne ut hva som kan ha skjedd. Først halvannet år etter er den amerikanske havarikommisjonen National Transportation Safety Board klar med sin rapport.

Ifølge Los Angeles Times skyldes ulykken en ren hevnaksjon fra den 59 år gamle co-piloten Gamil al-Batouti.

Rett før take-off får al-Batouti beskjed av sjefen Hatem Rushdy at han ikke får fly de økonomisk gunstige transatlantiske rutene lenger. Den egyptiske co-piloten får nok en gang reprimande for seksuell trakassering. Etterforskningen har avdekket en familiefar som sto i fare for å miste all ære, etter en rekke anklager om blant annet blotting overfor tenåringer, uanstendige forslag til stuepiker og forfølging av kvinnelige hotellgjester.

Kanskje kunne den fatale flight 990 fått et annet utfall dersom ikke pilot-sjefen Hatem Rushdy hadde vært ombord i flyet.

Hevn

Rett før take-off fikk al-Batouti beskjed om at «dette er din siste flyvning» av sjefen. «Dette er din siste flyvning, også», var 59-åringens holdning da han satte seg bak spakene, forteller den tidligere flykapteinen i EgyptAir Hanofy Taha Mahmoud Hamdy til Los Angeles Times.

Et medlem av havarikommisjonen er enig:

- Det var mer en hevnaksjon enn et selvmord, skriver Los Angeles Times.

Taleregistratoren sies å være avgjørende i etterforskningen. Opptakene viser at Hatem Rushdy satte seg i cockpiten rett etter take off. Da han gikk og satte seg på første klasse igjen, insisterte al-Batouti på å overta spakene, og ba kollegene hvile seg.

Deretter begynte flyet å stupe, hele tiden mens taleregistratoren har tatt opp «Jeg stoler på Gud», «Jeg stoler på Gud» på arabisk. Når en av de andre pilotene forferdet spør hva som skjer, svarer han bare «Jeg stoler på Gud». Flyet raste 33.000 fot i løpet av et par sekunder, alle de 217 ombord døde.

Anstrengt

National Transportation Safety Board skal offentliggjøre sin endelige rapport om kort tid. Konklusjonen er klar: Flykatastrofen 31.oktober 1999 skyldtes en enkelt person, ikke teknisk svikt eller bomber.

Den teorien har egyptiske myndigheter allerede avfeid. De har gjort det klart at en troende muslim aldri ville ta livet sitt.

Alle konklusjoner som antyder at al-Batouti begikk selvmord, viser at etterforskningen er feilslått, hevder en egyptisk etterforsker. Det allerede anstrengte forholdet mellom USA og Egypt kan gå nye turbulente tider i møte.Les også:The Atlantic Monthlys grundige rekonstruksjonav selmordsflighten og etterforskningen.

Gamil al-Batouti med familien i Egypt.