Surfer på radiobølgen

Nå er det grønt lys for politisk radioreklame. Bare Ap, KrF og Frp satser profesjonelt på eteren i valgkampen. De får hjelp av reklamebyråer som sverger til Carl I. Hagens metoder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om Arbeiderpartiet velger å kjøre Thorbjørn Jagland i eteren, vet ingen før dagen er der.

KrF har engasjert Grey reklamebyrå til å utforme sine 39-sekunders reklamespots som skal sendes på P4. Ifølge byråleder i Grey, Tomm Walter Larsen, er det ikke enkelt å lage en kampanje for KrF:

- Det må ikke bli oppfattet som mørk religionsforkynnelse. Partiet har litt av det imaget, men de er faktisk mye modigere og tøffere enn jeg trodde på forhånd, sier Larsen.

Skuespillere

Det er ennå ikke avgjort hvem som skal framføre KrFs budskap i radiovalgkampen.

- Det kan være aktuelt å benytte de kjente stemmene i KrF, for eksempel Kjell Magne Bondevik eller Valgerd Svarstad Haugland. Ellers er det mulig at kjente skuespillere blir hyret inn, sier Larsen.

Men det koster å engasjere A-kjendisene - opptil 15000 kroner for en reklamespot.

Han trekker fram Harald Heide Steen jr. som en representant fra A-sjiktet.

- Vil velgerne få høre Svarstad Haugland i en orgelbrusende duett med Heide Steen?

- Ingen kommentar, ler reklamemann Larsen.

Seg selv nok

Frp kommer neppe til å bruke andre enn egne politikerstemmer. Carl I. Hagen, Siv Jensen, Vidar Kleppe og Øystein Hedstrøm er «sikre vinnere», ifølge Modul reklame- & designbyrå, som lager alt valgkampmateriell for Frp.

- Folk stemmer på lederskikkelsene - og ikke nødvendigvis på partiene. Dermed er det naturlig å satse på disse også i reklamen, sier tekstforfatter Tore Bendiksen.

Han forteller at Hagen har gitt klar beskjed om at han ikke ønsker en kampanje preget av krisemaksimering.

- Frp er i en posisjon hvor det er viktig for dem å framstå som seriøse. Kampanjen vil være fri for babbel. På landsbasis blir tonen saklig, mens de lokale spotene skal være morsomme, sier Bendiksen.