Surstoffmaska kan redde liv

GARDERMOEN (Dagbladet): Følg med neste gang flyvertinnene viser deg hvordan surstoffmaska brukes! Mandagens fatale flyulykke i USA viser hvor viktig det er å få oksygentilførsel når flyet mister lufttrykket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både Braathens og SAS har prosedyrer for rask nedstigning dersom trykket forsvinner. Da trenger både piloter og passasjerer oksygentilførsel for å redde livet.

Feilen oppstår heldigvis svært sjelden.

Svært alvorlig

- Men det er en svært alvorlig situasjon for et passasjerfly å havne i, understreker sjefflyger Svenn Oddli i SAS. I farten husker han at SAS gjennom tidene bare har hatt slike episoder én eller to ganger.

- Braathens har heldigvis til gode å oppleve slike feil, opplyser informasjonskonsulent Ørjan Heradstveit

Golf-mesteren Payne Stewart og fire andre var med på den 2250 kilometer lange spøkelsesturen på autopilot, som endte med styrt da drivstoffet tok slutt etter fire timer.

Over på sekunder

Alt tyder på at det rett og slett gikk hull på den 24 år gamle tiseters Lear Jet-en. I 45000 fots høyde hadde menneskene om bord bare 15- 20 sekunder til å få på seg surstoffmaskene.

Ulykkesflyet var utstyrt med cockpitopptaker. Havariekspertene mener det er godt håp om å få klarhet i hva som skjedde før både besetning og passasjerer mistet bevisstheten. En teori er at en feil i kabintrykket førte til at menneskene langsomt gled inn i en bevisstløs tilstand.

Sjefflyger Svenn Oddli opplyser at flygerne varsles om oksygenproblemer med både lys- og lydsignaler.

Stuper i sikkerhet

Nødprosedyrene krever at pilotene straks tar på seg egne masker samtidig som maskene utløses over passasjersetene. Deretter settes flyet i stup. Fra en høyde på 40000 fot vil det gå ca. tre minutter før flyet er nede på 10000 fot, der det er mulig å puste uten ekstra oksygentilførsel.

Når trykket forsvinner, blir det også iskaldt i kabinen. Temperaturen i slike høyder er 50 til 60 kuldegrader.

Det vil danne seg is på innsiden av passasjervinduene. I cockpiten vil varmetråder sørge for at pilotene har utsyn.

RASK DØD: Pilot Lars Mjelde viser maska som kan redde deg i en krise situasjon.