Den nye fredagsfavoritten: Sushi øker i popularitet blant stadig flere nordmenn. Foto: Mette Møller / Dagbladet
Den nye fredagsfavoritten: Sushi øker i popularitet blant stadig flere nordmenn. Foto: Mette Møller / DagbladetVis mer

Sushi, den nye fredagstacoen?

Sushi har tatt opp kampen med fredagstacoen, og dagligvare-butikkene opplever kraftig vekst i salget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): I 2013 ble det solgt sushi fra butikk for 175 millioner kroner viser tall fra Nielsen. I 2011 var tallet 114,5 millioner kroner. NorgesGruppen har et mål om å selge sushi for over 100 millioner kroner i år.

I 2005 introduserte de sushi i sine egne dagligvarebutikker, og omsatte for 2 millioner kroner, skriver Finansavisen.

- Målet vårt er å øke sushisalget med 30 prosent i år, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen til avisen.

Tirsdag denne uken åpnet fiskeriministeren et nytt anlegg for sjømat på Kalbakken i Oslo. Det er Lerøy Seafood Group som står bak, men anlegget har bare én kunde — NorgesGruppen.

Spredd seg i hele landet I 2013 var økningen hos NorgesGruppen kun på 2 millioner kroner i omsetning, men det skyldtes i all hovedsak kapasitetsproblemer hos leverandøren.

Med den nye fabrikken på Kalbakken har man sikret seg en kapasitet på 30 millioner biter sushi i året. Det vil si dobbelt så mye som det skal produseres i år, skriver Finansavisen.

Ikke bare et hovedstadsfenomen Sushi er heller ikke lenger et hovedstadsfenomen. Folk i hele landet har tatt den japanske retten til seg.

- I starten var tilnærmet all sushiomsetning i Oslo. I 2010 sto Oslo for knappe 30 prosent av omsetningen, i 2013 cirka 17 prosent, og i samme periode har sushiomsetningen i Oslo økt med tregangeren. I dag er sushiomsetningen jevnt fordelt i alle fylker, forteller Søyland til Finansavisen.

Les også: Inhabilitet utsetter restaurant-rettssak i Oslo
Lunsjen gjør deg feit
- Laks er en klar favoritt