Suverent i tet

Nye Passat har tatt en suveren tetposisjon i kampen om å bli årets bil i Norge. Mer enn 16 000 stemmer er avgitt foreløpig. Les om VW Jetta, lillebroren til Passat, og den nye Kia Rio som har klassens beste komfort.Bla om

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her ser du årets kandidater

For første gang på 20 år skal årets bil kåres i Norge. Det er Dagbladet og Bilforlaget som står bak arrangementet, og responsen blant leserne har til nå vært imponerende. Bilinteressen her i landet er åpenbart enorm.

Godt og vel halvveis i kåringen er 16122 stemmer avgitt, og det er mulig å stemme på din bilfavoritt fram til midten av desember. Blir du med og treffer blink etter at fagjuryen også har sagt sitt, kan det vente spennende reiser og en rekke andre spreke premier.

Favoritten

Så langt i tevlingen er altså folkets dom krystallklar: VW Passat er den utilnærmelige favoritten hos bilinteresserte nordmenn. Ikke overraskende, for Volkswagens nye familietilbud topper for tida også salgslistene.

I Europa ble årets bil kåret i forrige uke og franske Renault Clio gikk til topps, tett fulgt av nettopp Passat. Småbilen Clio kommer imidlertid ikke i bilbutikken her i landet før etter nyttår, og er derfor ikke med i årets norske kåring. Det er en forutsetning at bilene som er med i vår hjemlige årets bilkonkurranse er introdusert her i landet i løpet av dette kalenderåret.

Fartsmaskiner

Det er mange interessante trekk ved lesernes foreløpige valg. Ikke minst at det bare er to biler i småbil og kompaktklassen blant de 12 utvalgte til nå, Peugeot 1007 og VW Jetta. Og de ligger på beskjedne 10. og 12. plass.

 TAR TETEN:  Nye VW Passat har tatt en suveren tetposisjon i kampen om å bli årets bil i Norge. Den har foreløpig fått dobbelt så mange stemmer som BMWs 3-serie som ligger på annenplass. Foto: Rune I. Myhre
TAR TETEN: Nye VW Passat har tatt en suveren tetposisjon i kampen om å bli årets bil i Norge. Den har foreløpig fått dobbelt så mange stemmer som BMWs 3-serie som ligger på annenplass. Foto: Rune I. Myhre Vis mer

Bilønsker og lommebok er åpenbart to vidt forskjellige ting, og det er i sannhet et fargerikt og fartsfylt bilgalleri som følger folkets mer fornuftige favorittbil.

For se bare her: Råtassen BMW M6 ligger på tredjeplass, og Audi RS4 med 420 hester på femte. Og litt lenger nede dukker en ny BMW opp, toppmodellen i 5-serien. Og like bak den igjen, og foran familiebilen VW Jetta, fartsvidunderet Aston Martin V8 Vantage til diverse millioner.

Bildrømmer

Trendforskere kunne nok ha et par ting å hente her i sine analyser av nordmenns bilsyn og prioriteringer. Mange ville kanskje trodd at flere ville tenkt på miljø, sikkerhet, energiforbruk og økonomi, og dermed stemt på mer moderate biltyper.

Med unntak av to er det bare dyre biler som dominerer på det foreløpige stemmebarometeret, i motsetning til når de fleste skal i bilbutikken og handle for egen regning. Da er vi ganske så snusfornuftige de fleste av oss.

Et påfallende stort antall av de mange tusen stemmegiverne lar imidlertid sine bildrømmer få fritt utløp når de nå har anledning til å peke ut sine favoritter til årets bil.

Hybridinteresse

En viss miljøinteresse er imidlertid synlig i lesernes valg. For overraskende nok er Lexus RX400h, tidenes første hybridmodell blant luksus-

SUVene, på en foreløpig sjetteplass. Denne bilen er noe av det mest avanserte som fins i dag, og den peker rett inn i framtida med sin miljørettede motorteknologi.

At denne bilen er kommet så høyt opp, viser at interessen for miljø og teknologi ikke er ubetydelig hos stemmegiverne. Noen har kanskje ikke glemt at nettopp Toyota Prius, den første kommersielle hybridbilen, ble kåret til årets bil i Europa i fjor. Neste år ventes en invasjon av hybridmodeller.