BOBIL: Kristin Halvorsen blir sminket klar foran bobilen til den interaktive velgerfilmen partiet nå lanserer. Foto: SV
BOBIL: Kristin Halvorsen blir sminket klar foran bobilen til den interaktive velgerfilmen partiet nå lanserer. Foto: SVVis mer

SV-Kristin skal Norge rundt i interaktiv bobil

I SVs nye nettkampanje blir velgerne hovedperson i filmen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) SV satser alt på at Facebook og en ny nettkampanje skal gjøre susen fram mot kommunevalget 12.september.

- Jeg skulle ønske jeg kunne besøke alle kommunene for å snakke med folk i løpet av valgkampen, men det rekker jeg ikke, sier SVs partileder Kristin Halvorsen om SVs nysatsing.

Med en virtuell bobil og interaktiv deltakelse av det partilederen håper kan være nye og gamle sv-velgere, har partiet satt ut i live et nytt nettstunt.

SV stuper Halvorsen kunne sårt trengt en solid reise landet rundt. Ikke bare på verdensveven. For den siste uka har SV rast på en rekke målinger. Flere ganger har SV-Kristin fått råkalde 4 prosent i oppslutning.

Så spørs det da om SVs nysatsing på nett, for velgere med Facebook-konto, vil hjelpe partiet.

- Det er mange ting jeg aldri trodde jeg skulle gjøre når jeg begynte med politikk, som å bruke en hel dag på filminnspilling. Men moro var det, sier SV-lederen.

Med kampanje svnorgerundt går SV nye veier for å fenge flest velgere på kortest mulig tid.

For SV er det i stor grad de såkalte sofavelgere det er snakk om, bortsett fra de rødgrønne velgerne Jens Stoltenberg har sjarmert i senk.

Sofavelgere Tradisjonelt har SV hatt problemer med å få velgerne opp og ut av sofaen og døra for å stemme på partiet valgdagen. Nettkampanjen er ment å treffe blant annet disse SV-velgerne, og er en viderføring av SVs tidligere oppavsofaen-kampanjen.

Men det er i seg selv ikke nok for å vinne stemmer til selve valgdagen.
I nettfilmen med Kristin Halvorsen, Audun Lysbakken, Inga Marte Thorkildsen og Bård Vegar Solhjell, drar partiledelsen Norge rundt for å besøke alle av landets drøye 430 kommuner. Kampanjen går ut på å få innspill til hva slags saker SV-erne skal prioritere resten av valgkampen.

Alle som besøker siden blir bedt om å spille inn en 10 sekunders tale om det de mener er viktigst for sin kommune, deretter blir opptaket spilt av i filmen med Facebook-bilde som effekt. Selskapet Anorak står bak filmen.

INSTRUKSJONER: Sånn ser det ut når statsråder skal øve inn filmreplikker. Audun Lysbakken blir hørt av SV-leder Kristin Halvorsen. Foto: SV
INSTRUKSJONER: Sånn ser det ut når statsråder skal øve inn filmreplikker. Audun Lysbakken blir hørt av SV-leder Kristin Halvorsen. Foto: SV Vis mer
MÅ DELTA: I SVs nye filmsatsing på nett må nettvelgerne delta aktivt med Facebook-bilde og innspill til SV-politikerne. Filmen kan deretter lagres og sendes rundt til venner og kjente. Foto: SV
MÅ DELTA: I SVs nye filmsatsing på nett må nettvelgerne delta aktivt med Facebook-bilde og innspill til SV-politikerne. Filmen kan deretter lagres og sendes rundt til venner og kjente. Foto: SV Vis mer