SV vil bruke offentlig innkjøpsmakt i elfly-satsingen

- Flyselskapene ber jo selv om at vi tar i bruk miljøkrav i de offentlige anbudene, sier Lars Haltbrekken.

1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum Aero
1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum Aero Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- SV ønsker å kopiere elferge-suksessen, hvor det ble stilt krav i offentlige anbud om at fergene skulle ha null- eller lavutslipp. Det førte til at vi nå er i ferd med å få 74 slike ferger i drift. Nå ber vi Stortinget slutte seg til at vi gjennomfører det samme for elfly, sier Lars Haltbrekken, SVs energipolitiske talsperson.

- Vi må bruke den offentlige innkjøpsmakten for å fase inn elfly på kortbanenettet, som fylkeskommunene overtar ansvaret for fra 1. januar 2020, sier SV-representanten.

Fredag skal Stortinget stemme over følgende forslag fra SV:

«Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak som sikrer at det stilles krav i anbudene om bruk av lav- og nullutslippsteknologi på kortbanenettet når teknologien er på plass.»

- Det vil resultere i kutt i klimagasser og samtidig stimulere norsk næringsutvikling med en omfattende satsing på elmotorer. Rolls Royce Marine er allerede i gang i Trondheim. Kongsberggruppen er også interessert, påpeker Lars Haltbrekken.

Ap: - Støtter forslaget

Terje Aasland, næringspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, understreker at Ap vil bruke offentlige anskaffelser for å stimulere etterspørsel etter produkter som er produsert med lavutslippsteknologi.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer