SV vil bruke offentlig innkjøpsmakt i elfly-satsingen

- Flyselskapene ber jo selv om at vi tar i bruk miljøkrav i de offentlige anbudene, sier Lars Haltbrekken.

1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum Aero
1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum AeroVis mer

- SV ønsker å kopiere elferge-suksessen, hvor det ble stilt krav i offentlige anbud om at fergene skulle ha null- eller lavutslipp. Det førte til at vi nå er i ferd med å få 74 slike ferger i drift. Nå ber vi Stortinget slutte seg til at vi gjennomfører det samme for elfly, sier Lars Haltbrekken, SVs energipolitiske talsperson.

ELFLY-DEBATTEN: - Det overrasker meg hvis ikke stortingsflertallet vil bruke denne makten for å kutte utslippene fra flytrafikken, sier Lars Haltbrekken foran fredagens elfly-debatt. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
ELFLY-DEBATTEN: - Det overrasker meg hvis ikke stortingsflertallet vil bruke denne makten for å kutte utslippene fra flytrafikken, sier Lars Haltbrekken foran fredagens elfly-debatt. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet Vis mer

- Vi må bruke den offentlige innkjøpsmakten for å fase inn elfly på kortbanenettet, som fylkeskommunene overtar ansvaret for fra 1. januar 2020, sier SV-representanten.

Fredag skal Stortinget stemme over følgende forslag fra SV:

«Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak som sikrer at det stilles krav i anbudene om bruk av lav- og nullutslippsteknologi på kortbanenettet når teknologien er på plass.»

- Det vil resultere i kutt i klimagasser og samtidig stimulere norsk næringsutvikling med en omfattende satsing på elmotorer. Rolls Royce Marine er allerede i gang i Trondheim. Kongsberggruppen er også interessert, påpeker Lars Haltbrekken.

Ap: - Støtter forslaget

Terje Aasland, næringspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, understreker at Ap vil bruke offentlige anskaffelser for å stimulere etterspørsel etter produkter som er produsert med lavutslippsteknologi.

- Vi vil også stimulere til at de som leverer bærekraftige løsninger skal ha fortrinn i offentlige innkjøp. Men teknologien må være tilgjengelig før vi kan stille krav om det i anbud, sier Ap-representanten.

- Forslaget fra SV følte vi derfor kommer litt for tidlig, da denne teknologien foreløpig er under utvikling. Utviklingskontrakter for å få til dette er muligens mer aktuelt for å utvikle teknologien, og Norge har et godt utbygget kortbanenett. Vi har likevel ingen problemer med å støtte forslaget under voteringen fredag, sier Terje Aasland.

Sp: - Ikke stor dramatikk

SV kan ikke regne med støtte fra Senterpartiet, opplyser Geir Pollestad, leder i næringskomiteen på Stortinget. Han poengterer at det ikke er noe stor dramatikk i hvilket standpunkt partiene har inntatt.

- Senterpartiet har i innstillingen forklart at vi ser på denne saken som en sak om hvordan det offentlige skal handle. SV har laget handlelisten ferdig, og der var det både gode og dårlige forslag. Vi vil selvsagt komme tilbake til denne saken for eksempel i nasjonal transportplan, sier Geir Pollestad.

Venstre: - Detaljert instruering

TESTE UT: Ketil Kjenseth, Venstres leder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, mener noe ruter på kortbanenettet må teste ut elfly før selskapene pålegges store investeringer. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
TESTE UT: Ketil Kjenseth, Venstres leder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, mener noe ruter på kortbanenettet må teste ut elfly før selskapene pålegges store investeringer. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet Vis mer

Ketil Kjenseth (V), leder i Stortingets energi- og miljøkomité, mener at politikerne må bruke alle muligheter til å stimulere til lavutslipp, men Venstre kommer heller ikke til å stemme for SVs forslag.

- Forskjellen er at ferger går under offentlig innkjøp, mens flyene er privateide. Vi må i så fall utvikle en ny modell i samarbeid med Avinor om hvilke krav de kan stille, sier Venstre-representanten.

Han viser til at energi- og miljøkomiteens klimastrategi har rutetrafikk med elfly i Norge innen 2025 som målsetting.

- Jeg er skeptisk til å begynne en for detaljert instruering av aktører mens teknologien er under utprøving. Vi må teste ut noen ruter før vi pålegger selskapene å gå til store investeringer, sier Ketil Kjenseth.

Høyre: - Klart rammeverk

Stefan Heggelund, miljøpolitisk talsperson for Høyre, hevder at SV tar raske snarveier.

- Når vi snakker med aktørene i luftfarten, så er det ikke den offentlige innkjøpsmakten de etterlyser, men et klart rammeverk for ulike sertifiseringer, og tilpassede insentivordninger. Det jobber vi med nå, sier Høyre-representanten.

Han understreker betydningen av ordentlige sertifiseringer for å ta i mot passasjerer.

- Vi må bygge ladekapasitet på kortbanenettet, noe vi for øvrig er i gang med på Sola Lufthavn. Og vi må avklare de juridiske spørsmålene, sier Heggelund.

- I regjeringsplattformen ga vi et tydelig oppdrag om å utarbeide et program for innfasing av elektriske fly i kommersiell luftfart, og nå satses det for første gang på el-fly i Norge. Hovedoppdraget til oss politikere er å bidra til at private bedrifter og investorer kan få det rammeverket de behøver for å utvikle ny teknologi og en helt ny og revolusjonerende måte å frakte mennesker på, sier Høyre-politikeren.

Frp: - Heller avgiftsfritak

Terje Halleland, energipolitisk talsperson for Frp, opplyser at heller ikke hans parti vil stemme for SVs forslag.

- Alle partier er enige om intensjonene, men for vår del tror jeg at vi vil ha mer igjen for å se på fritak for avgifter enn å stille krav til anbud. Frp vil ikke være med på å overstyre. Vi ser at flyselskapene selv tar initiativ til mer miljøvennlige fly. Det er nå en driver i seg selv, sier Frp-representanten.

- Vi ønsker oss en mer teknologinøytral utvikling, der vi henter ut fordeler med både hybrid og biodrivstoff. Så får vi se an hvor raskt teknologien innen flysektoren utvikler seg, sier Terje Halleland.

- Vi har makt

Lars Haltbrekken liker dårlig signalene fra de andre partiene foran morgendagens elfly-debatt i stortingssalen.

- Det overrasker meg stort at såkalte næringslivspartier ikke lytter til næringslivet. Næringslivet og flyselskapene ber jo selv om at vi tar i bruk miljøkrav i de offentlige anbudene for å får fortgang i satsingen på elfly. De advarer mot at vi bare står på sidelinjen og heier slik regjeringspartiene tydeligvis nøyer seg med, sier SVs energipolitiske talsperson.

Haltbrekken poengterer at næringslivet trenger langsiktige rammer.

- Derfor bør vi allerede nå fortelle dem hvilke miljøkrav vi vil stille når teknologien er på plass. Det offentlige kjøper inn for flere hundre milliarder hvert år. Vi har makt til å skape marked for miljøløsningene, sier han.

- Det overrasker meg hvis ikke stortingsflertallet vil bruke denne makten for å kutte utslippene fra flytrafikken. Offentlige miljøkrav i anbudene var noe flyselskapet Widerøe etterlyste, sier Lars Haltbrekken.

Og viser til uttalelsene fra Andreas Kollbye Aks, leder for Widerøes nullutslippsprosjekt, i Dagbladet 25. mai:

«Gjennom anbudsprosessen har Samferdselsdepartementet en unik mulighet til å tilrettelegge for investering i nullutslippsteknologi, for eksempel ved gradvis å innføre krav om nullutslipp på enkelte ruter og ved å tildele ruter i lengre anbudsperioder.»