TAR ÆRE: SVs forsvarspolitiske talsmann og medlem av forsvarskomitéen på Stortinget, Bjørn Jacobsen, mener SV kan ta noe av æren for at det amerikanske kampflytilbudet er blitt så billige at «vi knapt tror det sjøl». Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
TAR ÆRE: SVs forsvarspolitiske talsmann og medlem av forsvarskomitéen på Stortinget, Bjørn Jacobsen, mener SV kan ta noe av æren for at det amerikanske kampflytilbudet er blitt så billige at «vi knapt tror det sjøl». Foto: Cornelius Poppe / SCANPIXVis mer

SV vil ha ære for billige amerikanske kampfly

- Vi har fått så billige jagerfly at vi knapt tror det sjøl, sier partiets forsvarstalsmann Bjørn Jacobsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): SVs forsvarspolitiske talsmann, Bjørn Jacobsen, avlyser nå tidligere antydninger til omkamp i jagerflysaken. Etter å ha vært på kampflytur både til Sverige og USA sammen med resten av Forsvarskomitéen på Stortinget, konkluderer han med at det amerikanske flyet er best og billigst. Faktisk så billig at det er grunn til å takke SV.

- Vi er jo litt i villrede, fordi vi har jo fått så billige fly at vi knapt tror det sjøl, sier Jacobsen til Dagbladet.

- Ja, dette skyldes at vi har sosialister i regjering. Ja, dette skyldes konkurranse. Men så er jo vi nå ute for å sjekke at prisen stemmer. Kan den holde seg helt til kontrakten underskrives? Det har vi ennå ikke kommet helt til bunns i, sier han.

- Motstanden hjalp
- SV ville gjerne ha svenske fly på grunn av mange ting, men med sosialister i regjeringen fikk vi i allefall så mye konkurranse at vi fikk billigere amerikanske jagerfly, sier Jacobsen til Dagbladet.

- Så du tror bråket internt i regjeringen om dette har gjort konkurransen bedre?

- Ja, det er jeg ikke i tvil om. Og nå er det om og gjøre at det får oppfølging nå, slik at vi får en best mulig avtale for Norge, svarer han.

- Så SVs JSF-motstand har gjort flyene billigere?

- Ja, det er jeg ikke i tvil om, sier partiets forsvarspolitiske talsmann.

- Helt klart det beste flyet
Jacobsen har brukt mye tid på å sette seg inn i detaljene ettter at regjeringen annonserte sitt valg av amerikanske F-35 Lightning II (også kjent som Joint Strike Fighter) før jul.

Forsvarskomiteen har kritisert regjeringen for manglende informasjon, og fikk før påske svar på 18 spørsmål vedrørende kampflyprosessen. Alle svarene kan du lese her.

Komiteen reiste også til Sverige og USA for å møte representanter for begge jagerflyfinalistene. Jacobsen fastslår at dette har gjort ham sikrere på at regjeringen tross alt kan ha gjort et godt valg.

- At det amerikanske flyet ser ut til å være helt klart best, er det ingen tvil om. Jeg vil tro at JAS Gripen i utgangspunktet kunne vært godt nok fly for Norge, men samtidig, i det arbeidet jeg har hatt for å sette meg inn i dette, og etter besøket i Sverige og USA, er det ingen tvil om at det beste flyet er det amerikanske. Spesielt på teknologien rundt jamming og stealth.

- Må sikre knock-out-pris
- Det viktigste blir å sikre at det tilbudet vi har fått av amerikanerne står ved lag, og at vi har en rimelig fast pris. Det skal verken være amerikanske eller norske skattebetalere som skal lide hvis det blir overskridelser. Veldig mange spørsmål er også knyttet opp til hvor mange fly som blir bygget. Og her er det jo grunn til å tro at USA vil komme til å bygge færre, tror Jacobsen.

Han tror gnisningene som har vært mellom SV og resten av regjeringen i saken også fremover blir viktig for å sikre at flyene faktisk blir så billige som Norge er blitt forespeilet.

- Vi må sikre oss at det tilbudet vi har fått - som slo knock out på JAS Gripen og faktisk også Eurofighter - står ved lag.

Skrinlegger superfly
I slutten av februar kunne Dagbladet.no avsløre at usikkerheten rundt fremtiden til det amerikanske superflyet F-22 Raptor kunne komme til å ramme Joint Strike Fighter-prosjektet (JSF).

Den amerikanske forsvarsministeren Robert Gates har lenge ønsket å stanse byggingen av flyet, som ikke bare anses å være verdens beste jagerfly, men også verdens dyreste - med god margin.

Både forsvarslobbyen, senatet og det amerikanske luftforsvaret ønsket å holde liv i produksjonen av superflyet, som det til nå er bygget 135 av.

Etter å ha utsatt avgjørelsen flere ganger, kunne Gates like før påske fastslå at Pentagon ikke kommer til å bestille flere superfly. Og det er gode nyheter for JSF-programmet, som da vil være det eneste store kampflyprosjektet igjen for samtlige forsvarsgrener i USA.

- Tryggere på saken

Lederen av forsvarskomiteen, Høyres Jan Petersen, sier denne avgjørelsen, samt komitéreisen til USA før påske, har gjort ham tryggere på at Norge er på riktig spor i kampflysaken. Også når det gjelder usikkerheten rundt hvor mye flyet til syvende og sist vil koste Norge.

- Reisen, og svarene vi har fått omkring økonomi på våre spørsmål til departementet, har gjort usikkerheten mindre. Sånn sett er jeg tryggere. Men jeg må påpeke at de svarene vi har fått på ingen måte reflekterer det som står i stortingsproposisjonen vi har fått. Og dette reagerer vi på. Det er jo ikke slik vi først fikk fremstilt saken, sier Petersen til Dagbladet.

Petersen mener regjeringen har vært klønete og uforståelig uklar så langt i saken. Fra før av har han reagert på at stortingsproposisjonen bare har vært på 11 sider, noe han mener er for tynt grunnlag for stortinget til å behandle en forsvarsinvestering på omlag 145 milliarder kroner.

- De har gjort det unødvendig vanskelig for seg selv, mener Petersen.

Han varsler at komiteen vil kalle forsvarsministeren og andre i kampflyprosjektet inn til høring i saken. Dette er rutinemessig i så store saker, og således ikke dramatisk.

- Men mangelen på informasjon og måten saken er håndtert på vil nok også bli belyst i disse høringene, varsler Petersen.