270 KM/T Høyhastighetstogene vil holde en fart på 270 til 300 km/t i timen gjennom det norske/svenske landskap. Det vil si 1 time og 20 minutter til Göteborg.  Foto: Norsk Bane
270 KM/T Høyhastighetstogene vil holde en fart på 270 til 300 km/t i timen gjennom det norske/svenske landskap. Det vil si 1 time og 20 minutter til Göteborg. Foto: Norsk BaneVis mer

SV vil ha høyhastighetstog klart til EM i 2016

- Vil definitivt ikke svekke søknaden, sier prosjektleder Helge Dønnum til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Planene for høyhastighetstog i Norge er allerede klart, og et flertall på stortinget gikk 6. juni inn for å satse på høyhastighetstog Norge.

Med mulig svensk-norsk EM i 2016, mener SV politiker Hallgeir Langeland at søknaden forbedres med høyhastighetslinje mellom Oslo og Göteborg. Men da må det begynnes å bygge fortest mulig.

- Nå som vi har søkt om fotball EM i 2016 så er det nødvendig å opprette transport mellom Oslo og Göteborg for å frakte alle menneskene som kommer. Med høyhastighetstog vil det bare ta 1 time og 20 minutter til Nya Ullevi fra Oslo, sier Langeland til Dagbladet.

I dag bruker toget fire timer fra Oslo til Göteborg.

- SV mener jo det at høyhastighetstog hadde vært det ideelle, spesielt med tanke for miljøet. Ulykker er det også svært få av på høyhastighetstogene.

- Et av de største problemene er at Norske myndigheter bruker for lang tid på å behandle det her. Hvis dette eventuelt skulle stå klart til 2016 burde det kunne vurderes statlige reguleringsplaner, slik for eksempel Frankrike har praktisert ved bygging av høyfartslinjer. Da tar planprosessen mindre tid og toget kommer raskere på sporet, mener Langeland.

Prestisjeprosjekt
COINCO North er et av firmaene som er med i prosjektet om å bygge høyhastighetstog mellom Oslo, Gøteborg og Malmø.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er det mest samfunnsøkonomiske, og det billigste alternativet. Topografien til/fra Oslo - Göteborg er et lett sted å bygge på og Norge må bare betale utgifter frem til svenskegrensa, sier Knut Halvorsen, daglig leder i COINCO North, til Dagbladet.

- 2016 er en naturlig målsetning når det gjelder hurtigtogsatsningen. Hvis man satser på fullt trøkk og utenlandsk ekspertise så har det blitt bygd langt større og mer avanserte ting enn det her, sier Halvorsen.

- Flytogslinjen for eksempel, ble bygd på 5 år. En må kanskje se på organiseringen av det hele, og la næringsdepartemantet organisere dette isteden for samferdselsdepartementet.

HØYHASTIGHETSNETTET: Slik vil et eventuelt høyhastighets-Norge se ut. Grafikk: Kjell Erik Berg, Dagbladet
HØYHASTIGHETSNETTET: Slik vil et eventuelt høyhastighets-Norge se ut. Grafikk: Kjell Erik Berg, Dagbladet Vis mer

Halvorsen mener i likhet med Langeland at det må tas en statlig avgjørelse om en vil ha fart i saken.

- Dette handler om politisk vilje, for teknologien er kjent og en må bare bruke eksisterende europeisk ekspertise. Linjene skal legges ved siden av veinett, så en slipper bydiskusjonene og trenger bare legge stopp ved Rygge og x antall andre steder.

Halvorsen tror også svenskene ville vært interessert i å knytte høyhastighetstog til EM i 2016.

- Når svenskene bestemmer seg for noe går det raskere enn hos oss. Dette ville vært et prestisje-prosjekt for Sverige, og det ville vært et flott norsk/svensk-prosjekt, mener Halvorsen.

Oslo - Ski
- Problemstrekningen for prosjektet ville vært fra Oslo - Ski. Der er det allerede satt av 16. milliarder, og det vil bare koste et par millioner for å oppgradere de linjene til høyhastighetslinjer. Når en kommer forbi Ski blir det langt lettere, sier Halvorsen.

TIL EM: SV vil bygge høyhastighetstog slik at EM-søknaden blir sterkere. 
Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
TIL EM: SV vil bygge høyhastighetstog slik at EM-søknaden blir sterkere. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX Vis mer

Byrådsleder i Oslo, Erling Lae, synes det høres urealistisk ut å ha et høyhastighetstog på plass til et eventuelt EM i 2016.

- På strekningen Oslo - Ski skal det bygges nytt dobbeltspor. Passasjerkapasiteten der er sprengt, og det blir flere mennesker på veiene, sier Lae.

På Oslo Kommunes hjemmesider står det at en høyhastighetslinje skal stå klar til 2025, men Lae sier til Dagbladet at han synes det høres urealistisk ut å ha en hurtighetslinje fra Oslo - Göteborg klar til 2016.

Sentrale byer
Helge Dønnum er prosjektleder for Norges EM-søknad. Han og komitéen for EM 2016 vil ikke legge press på myndighetene til å bygge nytt. Men høyhastighetstog vil definitivt ikke svekke mulighetene for et svensk/norsk EM.

- Vi planlegger arrangementet ut i fra allerede eksisterende infrastruktur, og har vært veldig tydelige på at vi ikke ønsker å legge noe press på myndighetene ved å be om masse statlige midler. Vi har en absolutt ydmyhet overfor samfunnet i så måte, sier Dønnum til Dagbladet.

- Samtidig vil selvfølgelig ikke en høyhastighetsjernbane mellom to så sentrale byer i EM-søknaden som Göteborg og Oslo være med på å svekke mulighetene til å få arrangementet.

Dønnum trekker frem Spania, og høyhastighetslinjen mellom Sevilla og Madrid som eksempel. Den ble bygd på 3 år, fra desember 1988 til april 1992.

VIL BYGGE RASKT: Hallgeir Langeland vil bygge høyhastighetstog fra Oslo - Göteborg innen 2016. 
Foto: Tor Erik H. Mathiesen / SCANPIX
VIL BYGGE RASKT: Hallgeir Langeland vil bygge høyhastighetstog fra Oslo - Göteborg innen 2016. Foto: Tor Erik H. Mathiesen / SCANPIX Vis mer

- Jeg registrerer dessuten at denne typen store arrangementer kan føre med seg mer vilje til å investere i slike prosjekter. Bare se til Sevilla: Da de arrangerte verdensutstillingen i 1992, ble også Spanias første høyhastighetsjernbane fra Sevilla til Madrid bygget, sier Dønnum.

- UREALISTISK: Erling Lae synes det høres urealistisk å ha klar en høyhastighetsbane klar til 2016. 
Foto: Erlend Aas / SCANPIX
- UREALISTISK: Erling Lae synes det høres urealistisk å ha klar en høyhastighetsbane klar til 2016. Foto: Erlend Aas / SCANPIX Vis mer