FLYSTYRT PÅ HAMAR: Et mikrofly av typen Dynamic WT-9 har gått ned cirka 1,5 kilometer fra Hamar. Foto: Frank Brandsås  / Hamar Arbeiderblad / NTB scanpix
FLYSTYRT PÅ HAMAR: Et mikrofly av typen Dynamic WT-9 har gått ned cirka 1,5 kilometer fra Hamar. Foto: Frank Brandsås / Hamar Arbeiderblad / NTB scanpixVis mer

- Svært høy sikkerhet

Mikroflyeksperter forteller at de ikke kjenner til andre ulykker med samme flytype som styrtet på Hamar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Like før klokka 21.00 i kveld styrtet et mikrofly på Frøbergsberget cirka 1,5 kilometer fra Hamar.

Én person er bekreftet omkommet, og en mann i 60-åra fra distriktet er fraktet til sykehus med store brannskader.

- Vi har ingen indikasjoner på hva som kan ha skjedd ennå, sier John Eirik Laupsa, generalsekretær i Norges Luftsportforbund til Dagbladet.

- Svært populært fly Flyet er av typen Dynamic WT-9, som er et mye brukt mikrofly, ifølge generalsekretæren.

- Det er et veldig vanlig og anerkjent fly. Det er av typen det begynner å bli mange av, det er svært populært, sier han.

- Er det vanlig at slike fly styrter?

- Nei, jeg har aldri hørt om noe havari i Norge med den typen fly, sier han.

Han syns det er vanskelig å si noe generelt om hvorfor og hvordan mikrofly styrter.

- Det er en aktivitet som har utviklet seg veldig de seneste årene. Flyene har utviklet seg veldig mye, og det har blitt god teknisk kvalitet på disse flyene, sier han.

- Hvor vanlig er det at mikrofly styrter?

- Det var et havari i Norge i 2014, og et i 2010. Fra 2010 var det et ytterligere fem år tilbake i tid, sier han, og legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Et er et for mye. Vi gjør alt vi kan for at det ikke skal skje. Men til tross for det så skjer det fra tid til annen likevel.

- Høy sikkerhet Leder i Jarlsberg Mikroflyklubb, Hermod Trana, sier til Dagbladet at sikkerheten om bord i slike fly generelt sett er veldig høy. Han understreker at han ikke kjenner til denne hendelsen, og at han ikke vet hva som har skjedd i dette tilfellet.

- Det er generelt sett svært høy sikkerhet på disse flyene. Hvis det oppstår en nødsituasjon, er flyet utstyrt med en nødskjerm, som bidrar til å sette flyet trygt på bakken, sier han til Dagbladet.

Trana har selv vært med på å testfly Dynamic før det kom til Norge, og i følge ham er det et av de beste flyene i Norge.

- Flyegenskapene til dette flyet er ekstremt bra, og sikkerheten likeså. Generelt sett er det kontrollerbart helt fra 250 og ned til 70 km/t, sier Trana.

Han forteller at det kreves mye opplæring for å fly denne typen fly.

- Man skal gjennom navigasjon, aerodynamikk, mikrometrologi og en masse lover og regler. Det er en masse ting du skal gjennom før du setter deg i et slikt fly, og jeg vil si at opplæringen er god med hensyn til sikkerheten, sier han.