ØKER PRISER:  Schibsteds nye konsernsjef Rolv Erik Rysdal (til høyre) og styreleder Ola Jacob Sunde under mediekonsernets orninære generalforsdamling i juni. Foto: TERJE BENDIKSBY, SCANPIX.
ØKER PRISER: Schibsteds nye konsernsjef Rolv Erik Rysdal (til høyre) og styreleder Ola Jacob Sunde under mediekonsernets orninære generalforsdamling i juni. Foto: TERJE BENDIKSBY, SCANPIX.Vis mer

Svakt annonsemarked gir nedgang for Schibsted

Varsler økte utsalgspriser og nedleggelser. VG-opplag ned 10 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Schibsted hadde i andre kvartal i år et resultat før skatt på minus 92 millioner kroner, mot 253 millioner kroner i pluss i samme kvartal i 2008.

Annonseinntektene har i første halvår falt med 19 prosent, opplyser selskapet.

Driftsresultatet ble 184 millioner kroner - en markant nedgang fra samme periode i fjor da driftsresultatet var 422 millioner kroner.

Schibsteds driftsinntekter for andre kvartal i år var på 2.996 millioner kroner, en markert nedgang fra andre kvartal i fjor, da de var på 3.398 millioner.

Ifølge Kampanje falt VGs papiropplag med 10 prosent på hverdager i første halvår. Landets største avis solgte 27.962 færre eksemplarer om dagen i forhold til første halvår i fjor. VGs gjennomsnittsopplag er nå 259.350 solgte aviser om dagen.


Nå går selskapet inn for en vesentlig reduksjon i antall ansatte i perioden fram til 2011. Dette skal skje i form av sluttpakker, ansettelsestopp, bruk av avtalefestet pensjon og ved nedleggelse av virksomhet.


Ifølge E24 har konsernet allerede spart inn 400 millioner kroner og kvittet seg med 430 ansatte. Hele spareplanen er på en milliard kroner.


- Det vil framover være en målsetting for Schibsted i større grad å konsentrere seg om det som er regnet som kjernevirksomhet, skriver selskapet.


Øker utsalgspriser

I tillegg vil det bli økt utsalgspris på noen produkter og salg eller nedleggelse av virksomheter.

Men det finnes lyspunkter. For Norge økte inntektene i VG Multimedia, og stigende opplagsinntekter i Aftenposten bidro i positiv retning. Men en betydelig nedgang i rubrikkannonser i Aftenposten og regionavisene og en nedgang i opplaget til VG bidrar negativt.

Det samme gjør nedgangen for stillingsannonser på nettstedet Finn.no.

Media Norge ble etablert som selskap 15. juni i år, og vil fra og med tredje kvartal i år bli konsolidert som datterselskap i Schibsted-konsernet. (NTB)