Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Svakt immunforsvar

Av min post: «Jeg er sannsynligvis den mest ihuga klagerøsten NSB pent må forholde seg til nå om dagen. I går natt skulle jeg ta siste toget til Asker, med avgang kl 0119 fra Nationaltheatret, da det viste seg at toget var innstilt, først på skjerm, så over høyttaleranlegget, der det ble sagt følgende: Tog til Gulskogen med avgang kl 0117 fra Oslo S er innstilt.»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er selvsagt at NSB fra tid til annen må innstille tog. En akutt motorfeil, plutselig sykdom eller andre små kriseartede situasjoner, må også statsbanene kunne rammes av uten at selskapet blir framstilt som totalt upålitelig. På den annen side: Hvis det skjer ofte, kan det også være et vitnemål om at noe er fundamentalt galt. I år har vi fått inntrykk av at skadene og innstillingene og ulykkene har stått i kø. Vi hører om signalanlegg som ikke blir levert, alarmanlegg som ikke monteres, og om lokførere som kjører toget gjennom hele Nordland uten bremser. Og altså innstilte lokaltog. Brevet slutter med et hjertesukk: Ingen ga beskjed om at det var satt opp drosje for dem som ble rammet.

  • De store sviktene er iøynefallende, de små kommer som tips til avisreaksjonene når oppmerksomhetsnivået øker. Manglende informasjon er blant dem. År 2000 er blitt vredens år i NSB. Men hva skyldes denne dramatiske utviklingen? Driftsdirektør Tom Ingulstad kaster lys over dette i en reportasje i VG sist lørdag. Han bekrefter at kollisjonen og den etterfølgende brannen på Lillestrøm stasjon i april ble dråpen som fikk problemene til å renne over for drift og planlegging. Det måtte improviseres og omplanlegges. Hodene var ikke over vann lenger, alt ble uklart og vanskelig. Det var der skandalen med ferielistene i juni egentlig startet.
  • Jernbanetrafikken på Østlandet er økt med 30 prosent det siste året. Bynære banestrekninger i andre deler av landet er blitt suksesser fordi togene går hyppig. Men økningen har skjedd innenfor det eksisterende system. Problemet med NSB er at selskapet er dømt til å operere innenfor sin skinnegang, i motsetning til lastebiler eller busser. Og økonomien har hindret oppbemanning når aktiviteten økte.
  • Nå skal NSB ledes av Arne Wam, og ingen med sans for livets finurlige sider har unnlatt å nevne at Wam er journalist. Og selv om Norsk Hydro ledes av Egil Myklebust som startet sin yrkeskarriere som sekretær i Rikstrygdeverket, vet alle at han gikk en møysommelig lederskole fram til toppen. Trygve Bratteli sa i sin tid at man kunne gjøre det godt i livet om man som journalist visste å hoppe av i tide. Arne Wam gjorde for såvidt det, men for bare halvannet år siden. Inn i sin nye stilling tar han imidlertid med noe som er helt nytt i NSB-sammenheng: Fra nå av ledes selskapet av en kommunikator, ikke en teknolog. Han kan forklare, kanskje til og med bortforklare uhell, men kan han gjøre noe med dem? Er han kvalifisert til å bygge opp et system med større fleksibilitet og som har noe å gå på når uhellene inntreffer?
  • Alternativene er klare: Han kan redusere systemet, eller han kan be om flere dobbeltspor og større mannskap. For det ser ut til at systemet de seinere år er begynt å fungere mer og mer marginalt etterhvert som kravene til nedbemanning, lønnsomhet, bedre service, større regularitet, raskere framføring og fornyelse av teknologien er kommet. Dette er alle viktige mål, men når de legges oppå hverandre, stanger det til slutt mot en kapasitetsgrense. Systemet har forsøkt å besvare utfordringene positivt, men til slutt ble det kanskje for mange. Immunforvaret er blitt svekket. Hver gang et virus farer forbi, blir det hoste og ofte innleggelse. Det er vanskelig å vite hvor tålegrensen går. Men konsekvensene av overbelastningen virker tåpelig på publikum.
  • Hvis dette er forklaringen på NSBs problemer, kan det ta tid å komme seg ut av vanskene. For dette er en svekkelse som rammer hele organisasjonen, ikke bare toppen. Den nye konsernsjefen bør i alle fall reise noen spørsmål i denne lei. At det også kan få betydning for hans egen stilling i det framtidige NSB, bør ikke påvirke analysen. For hvis den er riktig, er det kanskje ikke en kommunikator selskapet trenger i toppen selv om det selvsagt er nyttig å kunne besvare sinte brev fra en gjenstående passasjer på Nationaltheatret stasjon.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling