Svart boks fra styrtet postfly er revet i stykker

Postfly styrtet på vei til Tromsø.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Politiet har funnet deler av den ene av to svarte bokser fra postflyet som styrtet på vei til Tromsø fredag. Søndag skal mannskapene gjennomgå vrakrestene.

- Boksen er ikke intakt. Det er for tidlig å si hva som er mulig å få ut av den, sier kriminalinspektør Patrik Ström til NTB.

Han sier det fortsatt uklart om det var deler av flyets ferdskriver eller taleregistrator som ble funnet.

- Det var på mange måter flaks at vi fant den, for vi har ikke kunnet lete i selve krateret ennå. Vi fant denne delen litt i utkanten. Det viser seg at det er vrakrester i et større område enn tidligere antatt, opptil 100 meter unna. Men det er fortsatt bare snakk om veldig små biter, sier han.

Pumpet opp drivstoff Lørdag gikk dagen med til å pumpe opp 1,3 kubikkmeter med drivstoff som lå i bunnen av krateret etter styrten. Når mannskapene drar tilbake søndag klokken 8, ligger alt klart for å gjennomgå vrakrestene.

- Det er bra at vi har fått opp så mye drivstoff, både med tanke på hvilken påvirkning det kan ha på miljøet, og fordi vi lettere kan arbeide på stedet uten å vasse i drivstoff, sier Ström.

Krateret der flyet styrtet ved innsjøen Akkajaure har en diameter på rundt 30 meter, ifølge politiet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det ser ut som at man har sluppet en bombe. Det er et stort brunt hull i bakken. Man ser ingen metallbiter eller noe, det er bare opprevet jord, sier Kjell Arvidsson, helikopterpiloten som var først på stedet etter ulykken, til Expressen.

Politiet har ingen nye opplysninger om hva som skjedde med de to om bord i flyet. Ingenting tyder på at de har overlevd styrten.

Klar til å bistå Det norske Sivilforsvaret sier de er klare til å bistå med utstyr og mannskap dersom svenske myndigheter ønsker det.

- Hvis vi får en anmodning fra svenske myndigheter, ønsker de erfaringsmessig at vi stiller opp med et sivilforsvarskonsept som består av skadestedstelt, varme i teltet og et betydelig lysutstyr for å lyse opp et skadested, sier distriktssjef i Midtre Hålogaland sivilforsvarsdistrikt, Erik Furevik, til NRK.

Erfarne piloter Både den 42 år gamle spanske kapteinen og den 34 år gamle franske styrmannen hadde over 3.000 flytimer og har vært ansatt i West Atlantic siden henholdsvis 2011 og 2008. Kapteinen hadde 2050 timer i den aktuelle flytypen, mens styrmannen hadde 900 flytimer.

Flyet av typen Bombardier CRJ-200 var på vei med post fra Oslo til Tromsø da det ifølge svenske radarer svingte svakt mot høyre og styrtet. Det er ikke mulig å skyte seg ut av et slikt fly.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram