De første analysene av de såkalte svarte boksene bekrefter forklaringen til flykaptein Chesley Sullenberger om at passasjerflyet fra US Airways kjørte inn i en stor fugleflokk rett før det krasjlandet i Hudson-elva i New York.
Fredsskriveren og taleregistratoren ble søndag hentet ut av flyet etter at det ble heist opp av elva. De første analysene av boksene er nå klare, opplyser den amerikanske havarikommisjonen som gransker ulykken.
Taleregistratoren fanget opp noen «bankende lyder» rett før flyet mistet motorkraften.
Diskuterer- Deretter høres Sullenbergers nødanrop til kontrolltårnet, der han med rolig stemme sier at begge motorene har sviktet etter at flyet traff en fugleflokk, forteller Kitty Higgins fra den amerikanske transport- sikkerhetsmyndigheten (NTSB).
Ifølge lydopptaket diskuterer Sullenberger med annenpiloten og kontrolltårnet muligheten for å lande flyet på ulike flyplasser i New Jersey før han til slutt bestemmer seg for å prøve å lande flyet på Hudson-elva vest for Manhattan.
- 90 sekunder før flyet treffer elva, ber Sullenberger passasjerene om å forberede seg på en hard landing, samtidig som han informerer kontrolltårnet om at «de vil være i Hudson-elva», sier Higgins.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger