Sveitsisk radarsystem er foreldet

Den sveitsiske lufthavarikommisjonen (BEAA) stemplet for bare en uke siden landets radarsystem som upresist og foreldet, og ba om at det blir byttet ut.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den knusende dommen står å lese i en rapport fra kommisjonen til Skyguide, det private selskapet som har ansvaret for å overvåke og kontrollere all aktivitet i luftrommet over Sveits og Sør-Tyskland.

Rapporten ble oversendt 26. juni, bare seks dager før flykollisjonen over \berlingen i Sør-Tyskland som kostet 71 mennesker livet, blant dem 52 barn og tenåringer.

Bekrefter rapport

BEAAs leder Jean Overney bekreftet onsdag kveld innholdet i rapporten om Skyguides radarsystem, og opplyste at manglene ved systemet ble kjent alt i 1998.

Ifølge Overney viser det sveitsiske radarsystemet ikke flyenes eksakte rute eller posisjon, og systemet gir heller ikke noe tydelig overblikk over sveitsisk luftrom.

Tidligere onsdag ble det kjent at systemet som automatisk skulle varsle dersom to fly er på kollisjonskurs, var slått av da det russiske passasjerflyet kolliderte med et fraktfly fra selskapet DHL.

En talsmann for Skyguide opplyste at systemet rutinemessig var avslått på grunn av vedlikehold, men fastholdt at det russiske flyet ble bedt om å endre kurs 50 sekunder før ulykken.

Reagerte sent

Ifølge talsmannen Roger Gabrell burde det ha vært tidsnok, men de russiske flygerne reagerte først på andre advarsel fra flygelederen som for øvrig var alene på vakt.

Det russiske nyhetsbyrået RIA-Novosti meldte onsdag at ferdskriver og taleregistrator i det russiske passasjerflyet viste at den russiske flygeren fulgte ordren om å endre kurs først 25 sekunder etter at den var gitt.

Da hadde også flygeren på DHL-flyet startet en tilsvarende unnamanøver på ordre fra flyets eget antikollisjonssystem, med det resultat at de to flyene kolliderte drøyt 11.000 meter over bakken.

Stort område

Vrakdelene fra de to flyene ble spredt over et 30 kilometer stort område, men onsdag fant etterforskerne den fjerde og siste ferdskriveren.

Ved å sammenligne ferdskriverne og taleregistratorene fra begge flyene håper havarikommisjonen å kunne danne et fullstendig bilde av hva som skjedde de siste minuttene før den fatale kollisjonen.

15 russiske eksperter bistår også den offisielle granskingskommisjonen, som i tillegg består av tysk, sveitsisk og amerikansk ekspertise.

Pårørende

Samtidig med at etterforskerne leter etter svar, er over 130 pårørende etter de russiske ofrene på vei til Tyskland for å se stedet der den tragiske ulykken skjedde.

Redningsmannskapene har til nå funnet 38 av de 71 ofrene, og har et svært vanskelig arbeid i det tynt befolkede jordbruksområdet.

Arbeidet skjer ved hjelp av alt fra kranutstyr til luftballonger, og talsmenn for redningsmannskapene ga onsdag uttrykk for håp om å finne resten av ofrene i løpet av dagen.