Bildene er tatt av fotograf Virre Dahl for kjøpesenteret Oslo City. Fire bilder ble i begynnelsen av januar plassert i vinduer på senteret, og ikke lenge etter begynte klagene å komme inn til Forbrukerombudet.
- Folk reagerer når nakenhet blir brukt som blikkfang. Vi har fått inn et titall klager, både skriftlig og via telefon. Vi vurderte bildene og kom til at de er i strid med markedsføringsloven. I løpet av de nærmeste dagene skal vi avgjøre om vi opprettholder vurderingen. I så fall vil saken bli prøvd for markedsrådet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon. Bildene var ment å brukes i Valentines Day-kampanjen til Oslo City. De skulle allerede vært plassert over hovedinngangen, på svingdørene og inne i selve senteret. Fra neste uke var planen at bildeutsnitt skulle pryde 200 reklamemontrer på trikkeholdeplasser og T-banestasjoner i Oslo.
Oppgitt
- Jeg blir ganske oppgitt. Bildene er jo rett og slett vakre! Her er det et fint spill mellom to personer uten at den ene nedverdiger den andre. Hva annet uttrykker Valentines Day bedre enn kjærligheten mellom to mennesker? Vi har hatt mange kampanjer her uten at Forbrukerombudet har blandet seg inn, så dette synes jeg er merkelig, sier senterleder Sturla Tune ved Oslo City.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger