Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

-  Svekker menneskeverdet

Forbrukerombudet mener at disse reklamebildene er kjønnsdiskriminerende og svekker det alminnelige menneskeverd. Nå kan bildene bli forbudt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bildene er tatt av fotograf Virre Dahl for kjøpesenteret Oslo City. Fire bilder ble i begynnelsen av januar plassert i vinduer på senteret, og ikke lenge etter begynte klagene å komme inn til Forbrukerombudet.

-  Folk reagerer når nakenhet blir brukt som blikkfang. Vi har fått inn et titall klager, både skriftlig og via telefon. Vi vurderte bildene og kom til at de er i strid med markedsføringsloven. I løpet av de nærmeste dagene skal vi avgjøre om vi opprettholder vurderingen. I så fall vil saken bli prøvd for markedsrådet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon. Bildene var ment å brukes i Valentines Day-kampanjen til Oslo City. De skulle allerede vært plassert over hovedinngangen, på svingdørene og inne i selve senteret. Fra neste uke var planen at bildeutsnitt skulle pryde 200 reklamemontrer på trikkeholdeplasser og T-banestasjoner i Oslo.

Oppgitt

-  Jeg blir ganske oppgitt. Bildene er jo rett og slett vakre! Her er det et fint spill mellom to personer uten at den ene nedverdiger den andre. Hva annet uttrykker Valentines Day bedre enn kjærligheten mellom to mennesker? Vi har hatt mange kampanjer her uten at Forbrukerombudet har blandet seg inn, så dette synes jeg er merkelig, sier senterleder Sturla Tune ved Oslo City.

Kyrre Eggen er Oslo Citys advokat i saken, og diskuterer nå med senterledelsen hvordan de skal forholde seg til Forbrukerombudet.

-  Vi mener at deres foreløpige vurdering er basert på feil juss - lovens uttrykk er ikke dekkende for innholdet i disse bildene. Forbrukerombudet mener at dette er halvpornografiske bilder, men etter min mening er de ikke i nærheten av det. Jeg er overrasket over at Forbrukerombudet velger å slå ned på denne typen bilder, også sett i lys av ytringsfriheten, sier Eggen.

Forbrukerombudet mener at bildene bryter med markedsføringslovens paragraf 1, første, andre og tredje ledd, det vil si at de «strider mot god markedsføringsskikk», er «i strid med likeverdet mellom kjønnene» og utnytter «det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann».

-  Spiller på sex

-  Bildene spiller på seksualitet og kan være kjønnsdiskriminerende. De fleste slike saker vi behandler går på kvinnediskriminering, men et bilde av en naken mann blir ikke mindre kjønnsdiskriminerende selv om det er en naken kvinne der også. De siste åra har vi sett en relativt liten bruk av nakenhet i reklamen, bortsett fra det siste halvåret, hvor vi ser tendenser til en liten oppblomstring og har behandlet flere slike saker, sier Thon.

-  Generelt er det ingen heldig samfunnsutvikling med stadig mer bruk av nakenhet og kropp i reklamen. Så det kan være interessant å få prøvd en slik sak for markedsrådet. Dessuten var det meningen å bruke disse bildene på svære boards, noe som i seg selv ikke er ulovlig, men som blir særlig påtrengende for publikum og derfor er med i vurderingen vi gjør, sier Thon.

Senterets uttrykk

-  Dette er den sjuende kampanjen i en serie jeg har gjort for Oslo City siden 2003. Den føyer seg inn i senterets uttrykk, sier fotograf Virre Dahl.

Advokat Kyrre Eggen har sendt Forbrukerombudet et brev med sitt syn på saken. I løpet av de nærmeste dagene vil Forbrukerombudet vurdere hans innsigelser. Hvis de gjør et vedtak på at bildene er lovstridige, vil saken bli prøvd for markedsrådet

PLAKATDAME: Anna Nicole Smiths frontparti skapte ikke ubetydelig ståhei i 1993.
PLAKATDAME: Hennes og Mauritz-kampanjen med Cindy Crawford skal ha fått voksne menn til å gråte.
VAKKERT ELLER STØTENDE? Slik ønsker Oslo City å friste publikum til handling i forbindelse med Valentines Day. Men nå kommer reaksjonene - både fra publikum og Forbrukerombudet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling