Blod, svette og tårer : - Vi blir aldri størst, men vi har gode posisjoner på Kanelgifflar og Krisprolls, sier Gunnar Skyttern i Pågen Norge. Foto: Finansavisen
Blod, svette og tårer : - Vi blir aldri størst, men vi har gode posisjoner på Kanelgifflar og Krisprolls, sier Gunnar Skyttern i Pågen Norge. Foto: FinansavisenVis mer

Svensk baker skvises av norske daglivarekjemper

- Vi må bare stå opp enda tidligere og bake mer innovativt, sier norgessjef i Pågen, Gunnar Skyttern.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Reduksjonen i omsetning skyldes at vi mistet leveransene til Ica. Da kjeden ble overtatt av Coop mistet vi en stor kunde, og nå har vi dessverre ingen ­leveranser til Coop, sier Gunnar Skyttern, daglig leder i Pågen i Norge til Finansavisen.

Frem til 2013 hadde bedriften, som står bak produketer som Kanelgifflar og Krisprolls, en strålende salgsutvikling i Norge, og omsatte for det meste for 157 millioner kroner. Men fra 2014 til 2015 falt omsetningen fra 129 millioner kroner i 2014 til 107 millioner kroner i 2015.

Mellom barken og veden
Det familieeide, svenske bakeriselskapet har havnet mellom barken og veden i det norske dagligvaremarkedet, hvor markedet er fordelt mellom tre store kjeder, som attpåtil eier eller har tette bånd til hver sin bakerikjede.

NorgesGruppen eier Bakehuset, som tidligere het Bakers og var eid av Orkla.

Rema 1000 kjøper noe fra Pågen, men har i flere år fått mesteparten av bakervarene fra Mesterbakeren, der Stiftelsen Fritt Ord og Felleskjøpet Agri er største eiere.

Coop eier i sin tur bakerikjeden Gomanbakeren.

- Må se på kostnadene - Vi har ikke annet valg enn å se på kostnadene våre og samtidig lansere nye produkter som treffer forbrukeren. Vi må bare stå opp enda tidligere for å bake billigere og mer innovativt, sier Skyttern.

Finansavisen har tidligere skrevet at nedgangen i 2014 skyldes nedgang hos NorgesGruppen etter oppkjøpet av Bakehuset. I 2015 var det altså Ica som røk.

- Det kommer til å bli veldig tøffe tak fremover, det er ikke noe å lure på. Siden kundene våre eier eller samarbeider tett med hver sine bakerier, er nåløyet trangt. Men vi er optimister, og prøver hver dag å finne en mulighet. Pågen har lykkes i mange andre land, men den store forskjellen er at kjedene ikke eier bakeriselskapene, sier Skyttern. Han peker også på at flere av de kjedetilknyttede bakeriene har lansert tilsvarende produkter som Pågen.

Flere økonominyheter: Tesla-sjefen selger aksjer for 5 milliarder
Aksje faller markert etter Fredriksen-exit
To nordmenn på gjev Forbes-liste