SKILLER LAG: Mens svenskene har beholdt forkortelsen SJ, som kommer fra Statens Järnvägar, som navn på det statlige svenske togselskapet, vil NSB nå gå over til å kalles Vy. Slik reagerer passasjerene på navnebyttet. Video: Dagbladet TVVis merVis mer Vis mer

Svensk jernbane-boss ler seg skakk av Vy: - Utrolig mye penger

SEKO-sjef Valle Karlsson mener et politisk spørsmål ligger bak NSBs navneskifte til en pris av 280 millioner kroner.

Reaksjonen fra Valle Karlsson sier mer enn ord, da Dagbladet spør hva han synes om NSBs navneskifte til Vy - til en anslått kostnad av 280 millioner kroner.

Lederen for den svenske fagforeningen Service- och Kommunikasjonsfacket (SEKO) bryter rett og slett ut i latter.

- Det låter som utrolig mye penger, sier Karlsson da han er ferdig, og legger til at «det blir helt galt å legge så utrolig mye penger i å bytte navn».

- Handler om politikk

Etterpå blir Karlsson alvorlig i stemmen.

Han sier at navneskiftet egentlig handler om politikk, og påpeker at NSB - Norges Statsbaner - inneholder ordet «stat».

- Det er et tydelig politisk spørsmål som ligger bak: Privatisering og avregulering, og å ta vekk selskapets kobling til staten, sier Karlsson.

Det er et tema han har førstehånds kjennskap til, som leder for Norsk Jernbaneforbunds svenske søsterorganisasjon SEKO. I Sverige er jernbanemarkedet både avregulert og privatisert.

Og han synes ikke at erfaringene er særlig positive.

MEST NEGATIVT: - Det har vært mer negativt enn det har vært positivt, sier SEKO-leder Valle Karlsson om privatiseringen av jernbanemarkedet i Sverige. Foto: SEKO/Pernille Tofte
MEST NEGATIVT: - Det har vært mer negativt enn det har vært positivt, sier SEKO-leder Valle Karlsson om privatiseringen av jernbanemarkedet i Sverige. Foto: SEKO/Pernille Tofte Vis mer

Ikke bare negativt

- Det er uklarheter om hvem som har ansvaret, problemer med billettsystemer som ikke fungerer sammen, og med selskaper som bare tar ansvar for sin egen strekning. Det har vært mer negativt enn det har vært positivt, sier Karlsson.

Likevel innrømmer han at noe er positivt også.

- Det som muligens har vært positivt, er at det noen ganger har vært kortere beslutningsveier, og at det har oppstått et arbeidsmarked der man kan velge mellom ulike selskaper, sier Karlsson.

Så skynder han seg å tilføye:

- Men det oppveier ikke de negative følgene, som at det blir press på kollektive avtaler, og på lønningene, noe som er en direkte følge av privatiseringen.

- Alle ler av Vy

Karlsson er ikke den eneste som ler av navneendringen, som har høstet skarp kritikk. Rødt-leder Bjørnar Moxnes la ikke skjul på hva han synes om NSBs nye navn under spørretimen i Stortinget onsdag.

- Alle ler av Vy, jeg har hørt mange kreative bortforklaringer det siste døgnet, men at navneendringen handler om konkurranse er den dummeste jeg har hørt, sa han.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp) omtaler det som «misbruk av fellesskapets midler», transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli, kaller det «sløsing», mens Sv-leder Audun Lysbakken synes det er «et skikkelig fjollete navn».

I Stortingets spørretime understreket samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) at han ikke vil stille seg mot NSB sin navneendring, om styret mener at navneendringen er nødvendig når saken skal opp i generalforsamlingen 22. mars.

Da statsminister Erna Solberg ble spurt om det nye navnet under en pressekonferanse onsdag, sa hun at «vi venner oss nok til det».

- Jeg har ikke tatt stilling til verken navn eller annet, sa Solberg og pekte på at det er opp til styret og ledelsen i et selskap å bestemme hvordan de vil profilere seg.

- Bør beholde NSB

I Sverige valgte man å beholde forkortelsen for det tidligere Statens Järnvägar, SJ, som navn på det statseide jernbaneselskapet. Selv om Karlsson råder Norge til å beholde NSB, medgir han at det også har hatt noen dårlige sider å beholde SJ.

- Det har ført til at de som reiser med tog fremdeles ser på SJ som statens järnvägar, og holder SJ ansvarlig for ting som i dag ligger utenfor SJs ansvar.

Summa summarum synes han likevel at NSB bør beholde navnet.

- Man bør beholde navnet og bruke alle millionene til noe som gagner jernbanen, sier SEKO-leder Valle Karlson.