Svensk luksus er best

De fine bilene kommer først og fremst fra Tyskland og Sverige. Legg kr 350 000 på bordet, så står valget mellom Audi, BMW og Mercedes mot Saab og Volvo. Alle med gedigen luksus for bortskjemte eiere, som vet at de kan forlange «ganske mye» når bilen er så dyr.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet har vurdert fire storbiler i 350 000-kronersklassen.

Det er altfor mye penger for de fleste, som «bare skal ha en bil». Ni av ti biler i denne klassen er firmabiler. Det betyr at høyt gasjerte «flotter» seg i kostbare kjøredoninger. Men det er uvanlig mange i dag som ikke vil ha bil for å vise seg fram, men som vil ha fornuft på fire hjul, ikke en prangende bil, men sikker og komfortabel transport.

Her er Dagbladets vurdering av Audi A6, BMW 5-serien, Saab 9-5 og Volvo S70.

KOMFORT: BMW best - men Saab i mørket

Er det noe tyske BMW kan, så er det å levere biler med super komfort. BMWs 5-serie er jevnt over riktige komfortbiler; gode i for- og baksetet og den store akselavstanden gjør at man virkelig har god plass.

Audi A6 er det mange som ikke finner helt komfortabel når det gjelder sittekomfort. Man finner seg ikke helt til rette bak rattet. Det er noe med sittevinkelen, ikke minst i forhold til rattet, og sidekantene er for høye. Man sitter rett og slett bedre i andre biler. Men bagasjerommet er helt enormt, nesten som i en stasjonsvogn. Og i baksetet sitter man godt i Audien, med stjernesikt framover.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saab 9-5 er i klasse nesten helt for seg selv når det gjelder mørkekjøring. Instrumentene, lyset og hele komforten preges av at denne bilen er utviklet for folk som liker å kjøre bil. Saab 9-5 styrer du ikke, du kjører den aktivt, og særlig i mørket kommer dens egenskaper til sin rett. Men inni bilen er det for mye støy, særlig på dårlig vei.

Volvo S70 er en moderne bil, til tross for at den er eldst i klassen. Den het jo egentlig 850, men skiftet navn til S70. Og bilen er den samme. Gode seter og god komfort. Den har seter med enormt fin sidestøtte. I baksetet sitter man virkelig høyt, med god sikt. Det er liten plass til bagasje, men det er mulig å legge ned bakseteryggen. Fjæringen er hard, og derfor blir bilen mer «stumpete» enn de andre bilene i klassen. Og bilen har klart mer vindstøy enn konkurrentene. Sidevind er mest merkbart. KJØREEGENSKAPER:

Alle meget bra - Saab og Audi best

Biler i 350 000-kronersklassen har naturlig nok meget gode kjøreegenskaper. Noe annet ville vært en skandale. En bil med gode kjøreegenskaper skal hjelpe sjåføren. Den skal være konsekvent, og du skal vite hva som skjer.

Dette er tilfelle med Audi A6 og Saab 9-5, biler som virkelig gjør deg i godt humør. Dette er virkelige kjørebiler; bilene er laget for dem som ikke bare skal holde i et ratt, men som vil kjøre bilen. Bilene er lettkjørte, og du har full veikontakt. Vi tør påstå at bedre kjørebiler enn Audi A6 og Saab 9-5 knapt finnes.

BMWs 5-serie blir mer kjedelig. Her har du klart mindre veifølelse, og bilen passer bedre for dem som ikke er særlig glade i å kjøre bil. Ikke det at bilen har dårlige kjøreegenskaper. Nei, kjedelig er et bedre ord. Du føler ingen ting om veien er krevende.

Volvo S70 er klart mindre stabil i harde svinger. Særlig med litt last bak blir den mer vinglete og slipper lettere. Bilen inviterer til enorm kjøreglede, men det merkes at bilen i dag ikke holder følge med det beste av de nye.

Saaben føles svært trygg og oppfører seg akkurat likt hver eneste gang. At Audien er grundig laget for tyske autobaner med masser av fart, vitner de stabile bremsene om. ØKONOMI:

Bruktimport farlig for tyske biler

Det importeres like mange nye som brukte Audier og BMWer til Norge. Det betyr ras i bruktbilprisene for tyske biler. De største taperne er de som kjøper ny Audi eller BMW, som blir med i raset. Derfor har særlig Audi hatt stort verditap de siste årene. Audi 100 har aldri vært noen populær bruktbil. Det forundrer ikke om Audi A6 vil lide samme skjebne.

Men Audi A6 bruker lite bensin, og er best i klassen.

BMWs 5-serie er den dyreste bilen i testen, og med nettopriser skal ingen få en krone i avslag. Her nytter det ikke å prute. Også Saab selger til nettopris. BMW har aldri vært billig å eie, og bilen koster nesten kr 50 000 mer enn de to svenske utfordrerne. Men bilen er neppe 50 000 kroner bedre.

Saab 9-5 og Volvo S70 er i Norge blitt meget prisgunstige, om man kan bruke slike ord i denne prisklassen. Men de billigste modellene er ribbet for utstyr. Utstyr Audi A6 har som standard, må en eier av Saab eller Volvo betale henholdsvis 11 000 og 16 000 for.

Både Saab og Volvo har høyt bensinforbruk. Så høyt at svenske offentlige etater har sluttet å kjøpe bilene.

Volvoen er klart den billigste å eie i denne klassen, BMW den dyreste.

Saab 9-5 kan bli en økonomivinner, med gode bruktbilpriser. Saab har alltid fristet kjøpere på jakt etter sikkerhet og komfort.

Den nye Saab 9-5 har fått en strålende mottakelse. Hvis bilen ikke har de samme barnesykdommene som da Saab sist lanserte nye biler, kan bruktprisene bli meget gode.

STORE BILER: Dagbladet har testet fire biler i 350 000-kronersklassen. BMWs 5-serie, Volvo S70, Audi A6 og denne Saab 9-5, som vant storbiltesten på kjøreegenskaper.. ikke kan