Svensk reklame viser hvordan det ville vært om alt du så var tre sekunder forsinka

Plutselig blir enkle gjøremål helt umulig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De fleste av oss har opplevd dårlige internettlinjer som gjør at nettsider hakker eller at nedlastningen stopper opp.

Dermed blir flere av de tingene vi ønsker å lese eller se på internett forsinket med noen sekunder. Ettersom mer og mer av det vi gjør daglig krever internett, kan dette være et stort irritasjonsmoment.

I en ny reklamekampanje illustrerer det svenske energiselskapet Umeå Energi hvordan dette kunne vært et kjempeproblem: Nemlig om vi opplevde det i internett-uavhengige gjøremål i hverdagen vår.

I reklamekampanjen «Living with a Lag» får fire frivillige prøve seg på et eksperiment, som skal bevise ulempene med forsinket internett.

Utfordrende «Et av de største forstyrrelsesmomentene på internett er hakking. Det oppstår når internettoppkoblingen er treg, og resulterer ofte i forsinkelser, pausesirkler, uklare bilder og fryste skjermer. Dessverre har mange mennesker akseptert 'lagging' som en del av sin hverdag,» skriver selskapet på sine nettsider.

De fire ble utstyrt med Oculus Rift-briller, en Raspberry Pi-mikrodatamaskin, lydisolerende hodetelefoner og et webkamera.

Oculus Rift er en virtuell virkelighetsskjerm med innebygde bildeskjermer foran øynene, mens Raspberry Pi er en mikro-pc basert på bare et kretskort, som er programmert til å stille inn ulike nivåer av forsinkelser, oppløsninger og buffring.

Med brillene på får de spille bordtennis, delta i en aerobic-time, gå tur, lage pannekaker og bowle. Ganske vanlige aktiviteter, som de fleste av oss har prøvd før.

Det er bare ett problem: Brillene er stilt inn slik at alle bevegelser som skjer foran brillene først vises mellom en tredjedels sekund til tre sekunder senere.

Verdenshit Med andre ord blir alt brukeren ser forsinket forsinket, og enkle oppgaver, som å helle pannekakerøre i stekepanna eller knuse et egg i en bolle, blir helt umulig.

Eksperimentet, som ble spilt inn over to dager i april, går nå verden rundt.

Reklamevideoen, som du kan se øverst i saken, ble lagt ut på Youtube for tre dager siden og har allerede blitt sett over 2,8 millioner ganger.