PÅ BAKKEN: : SAS-fly av modellene MD-80 og Boeing 737 på bakken på Arlanda utenfor Stockholm. Ifølge den svenske storavisa Expressen risikerer titusentalls reisende over hele verden å bli stående uten transport allerede fra i natt eller morgen tidlig skandinavisk tid. FOTO: JOHAN NILSSON, EPA / NTB SCANPIX.
PÅ BAKKEN: : SAS-fly av modellene MD-80 og Boeing 737 på bakken på Arlanda utenfor Stockholm. Ifølge den svenske storavisa Expressen risikerer titusentalls reisende over hele verden å bli stående uten transport allerede fra i natt eller morgen tidlig skandinavisk tid. FOTO: JOHAN NILSSON, EPA / NTB SCANPIX.Vis mer

Svensk storavis: - SAS på randen av konkurs

SAS-sjef til Dagbladet: - Dere får tolke selv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den svenske storavisa Expressen hevder i dag at de økononomiske problemene for SAS er så dramatiske at det skandinaviske flyselskapet kan gå konkurs allerede i dag, søndag - før ledelsen skal presentere sin utsatte kvartalsrapport klokka 08 mandag.

- SAS var i natt på vei mot konkurs. Dersom flyselskapet ikke lykkes å nærme seg en løsning i løpet av de siste timene søndag, risikerer titusentalls reisende verden over ikke å komme seg videre, skriver Expressen også på nett i formiddag.

- Dette er en total spekulasjon, helt absurd. Ring nordmannen Sture Stølen, som er SAS' direktør for investorkontakt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge til Dagbladet.

SAS-sjef: - Tolk selv Og slik svarer Stølen på sin svenske telefon om konkursryktene:
- Vi kommenterer ikke rykter. Derimot legger vi fram kvartalsrapporten og planer for framtiden klokka 08 mandag.

- Når presentasjonen skjer klokka 08 i morgen: betyr det at SAS fortsatt består og ikke går konkurs i dag ?

- Det får dere tolke selv, sier Stølen.

Venter på EU-svar Den svenske næringslivsavisa Dagens Industri skriver at SAS' største eiere - de skandinaviske statskassene - ennå ikke har fått noe svar fra EU om unionen vil godkjenne ytterligere statsgarantier for lån til SAS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var sist uke at regjeringene i Sverige, Danmark og Norge skal ha bedt EU om en uformell godkjennelse av ytterligere kapitalgarantier fra de tre statskassene.

Det har rådet usikkerhet om EUs konkurranseregler vil stoppe en slik redningsaksjon for SAS, som allaerede har fått milliardinnsprøyting fra hovedeierene.

- Alvorlig, ja - Det er alvorlig, ja, sier ansattrepresentant i SAS-styret, Ulla Gröntvedt, til Expressen.

Hun vil ikke svare på spørsmål om det er et ekstraordinært styremøte i dag.

- Jeg tror det kommer informasjon fra SAS på mandag, er hennes svar.

Presseansvarlig for SAS i Sverige, Malin Selander, vil heller ikke kommentere om det har vært eller blir ekstranordinært styremøte før mandag morgen.

Hun hadde samme kommentaren i går kveld som i morges, når Expressen konfronterer henne med konkursryktet:

- Vi ser fram til å fortelle om resultatet og planene for framtiden i morgen, sier hun.

- Kommenterer ingenting Den svenske finansmarkedsministeren Peter Norman er forberedt på et dypdykk i den svenske statskassa dersom SAS-eierne nok en gang skal oppfylle flyselskapets milliardbehov.

Hans pressesekretær Victoria Ericsson vil heller ikke si noe om situasjonen før mandagens orientering.

- Vi kommenterer ingenting rundt SAS. Vi kommenterer ingen rykter.

- Svært lite sannsynlig Den danske analytikeren Jacob Pedersen tror ikke på ryktene.

— Riktig nok har SAS store økonomiske problemer. Men det er svært lite sannsynlig at selskapet er få timer fra å gå konkurs, sier Jacob Pedersen, analytiker i danske Sydbank, ifølge NTB. — SAS offentliggjorde så sent som 30. oktober at selskapet har en beredskap på seks milliarder kroner, fortsetter Pedersen.

Tre milliarder Selskapet har forberedt en redningsplan som innbefatter innstramminger på tre milliarder kroner. Den svenske regjeringen skal ha drøftet konsekvenser av en konkurs helt til det siste.

SAS har slitt i motvind i flere år. En gammel flyflåte, høye lønninger og store pensjonsavtaler pekes ut som noen av årsakene til krisen selskapet når står midt oppe i.