Svenske elger får tunnel

Også elger trenger et sted hvor de kan passere tungt trafikkerte veier. I Sverige får skogens konge nå egen gangtunnel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Problemet med motorveier er at de sperrer ville dyr inne på avgrensede områder. Dette øker faren for innavl.

- Man risikerer å få en elgstamme på høyre side av veien og en på venstre side av veien, uten at de to kommer i kontakt med hverandre, sier prosjektleder for tunnelene i Skåne, Per-Olof Nockhammar, til Aftonbladet. Nockhammar jobber i det svenske vegvesenet, Vägverket, som nå setter i gang med tunnelbyggingen.

Undergangene blir ti meter brede og fem meter høye. Rådyr og villsvin får også lov å bruke dem.

Tre mill. pr. elg

- Det nytter ikke å bygge tunnel hvis man ikke også ser på landskapet omkring, sier forsker Leif Kastdalen ved Høgskolen i Hedmark til Dagbladet.no. Kastdalen var leder for et elgprosjekt på Øvre Romerike i forbindelse med Gardemo-utbyggingen. I dette området ble det bygd gangveier over motorveien som elgen kunne passere på. Men prosjektet var ikke vellykket. I løpet av seks måneder talte Kastdalen fem elgpasseringer på en av overgangene som det kostet 15 millioner å bygge. Det blir tre millioner kroner per passering.

- Om det er overgang eller undergang spiller mindre rolle. Man må bygge skogkledte korridorer helt fram til overgangene. Dessuten sørge for at bratte skrenter ikke forhindrer elgen i å komme fram til passeringene, sier Kastdalen.

DYRE DYR: Elgbrua som skimtes bak forsker Leif Kastdalen har kostet 3 millioner - per elgpassering! Nå prøver svenskene seg med gangtunneler for skogens konge.