Svenske flystyrtgåte kan bli løst

I morgen skal Sveriges marine forsøke å heve vraket av et militært fly som har ligget på bunnen av Østersjøen i nesten 52 år. Dermed kan svenskene endelig få svar på en uløst gåte fra den kalde krigens dager.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flyvraket ble funnet av en privat letegruppe i fjor sommer. I høst ble vingene og andre deler hentet opp til overflaten, men hoveddelen av det tomotors propellflyet av typen DC-3 fikk ligge igjen på bunnen.

- Jeg syns det bør bygges et museum eller en utstilling rundt flyet og dets oppdrag. Det svenske folket vet ytterst lite om hva Sverige drev med under den kalde krigen, sier Roger Àlmeberg, som er sønn av DC-3-kapteinen Alvar Àlmeberg.

Åtte mann

Àlmeberg og hans besetning var på oppdrag over Østersjøen da maskinen deres ble skutt ned av et sovjetisk jagerfly ved lunsjtider 13. juni 1952. Det svenske flyet hadde til sammen åtte mann om bord, tre fra flyvåpenet og fem fra Försvarets Radioanstalt.

Alle åtte omkom i nedskytingen, som skjedde over åpent hav rett øst for Gotska Sandön 125 kilometer sørøst for Stockholm. Sovjeterne benektet all kjennskap til episoden, og først etter Sovjetunionens fall innrømmet russiske tjenestemenn at det svenske flyet ble skutt ned.

Det svenske forsvaret kunngjorde raskt at flyet var savnet og trolig hadde gått tapt. I denne kunngjøringen het det at besetningen var på en «navigasjonsflyging i forbindelse med opplæring av telegrafister».

NATO-prosjekt?

I virkeligheten skulle DC-3-besetningen lete etter signaler fra nye radaranlegg for overvåking og luftkampledelse som sovjeterne holdt på å bygge langs østersjøkysten. Det nøytrale Sverige drev denne kartleggingen i samarbeid med NATO-landet Storbritannia.

- Svenske regjeringer og myndigheter har ikke bare fortiet det som skjedde, men løyet om saken og lagt fram falske opplysninger. De åtte utførte de mest hemmelige oppdrag noen den gang syslet med i Sverige, men da de forsvant, ble de unevnelige, sier Roger Àlmeberg.

Bergingsoperasjonen som innledes torsdag, ventes å vare imellom en og to uker. For å hindre at flyvraket faller fra hverandre før det når overflaten, skal det heves med største forsiktighet i en spesialbygget stålkurv.

(NTB)