NORGESREKLAME: Flere hundretusen svensker brukte romjulen til å følge hurtigruteskipet MS Nordnorge ferd langs norskekysten i en nedkortet versjon av «Hurtigruten minutt for minutt»
Foto: Heiko Junge/Scanpix
NORGESREKLAME: Flere hundretusen svensker brukte romjulen til å følge hurtigruteskipet MS Nordnorge ferd langs norskekysten i en nedkortet versjon av «Hurtigruten minutt for minutt» Foto: Heiko Junge/ScanpixVis mer

Svenskene fulgte Hurtigruten

I romjulen fulgte 345.000 svensker «Hurtigruten minutt for minutt» da dokumentaren ble vist på svensk fjernsyn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SVT sendte programmet i nedkortet versjon på to ganger to timer andre og tredje juledag. Det gikk midt på dagen, og seerandelen var oppe i hele 26 prosent av dem som slo på TV'n på denne tiden.

- Vi er veldig godt fornøyde med det foreløpige seertallet vi har fått, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Ragnar Norum, til NRK Nordland.

Han kaller det «flott norgesreklame», og merket raskt pågangen fra svenskene:

- Vi så det på våre nettsider, som fikk en tidobling av besøk fra svenske brukere. Vi har normalt 300-400 svensker inne på våre nettsider hver dag. I romjula hadde vi mellom 4000-6000, forteller Norum.

«Hurtigruten minutt for minutt» skal også sendes i Danmark og Finland. Danmarks Radio skal sende to ganger to timer i slutten av januar, og har også kjøpt en 100-timers versjon som skal sendes senere. Når finnene får følge MS «Nordnorge» langs norskekysten, er foreløpig ikke klart.

Norum tror utenlandsvisningene vil ha mye å si for Hurtigruten.

- Denne type PR kan nesten ikke kjøpes for penger, sier han.

«Hurtigruten minutt for minutt» ble også sendt i sin helhet i reprise på NRK 2 i romjula. Seertallene derfra er ikke klare ennå, ifølge NRK.no.

(NTB)