Svenskene stanser båtulykkene

I Norge er det en kraftig økning både i antallet redningsaksjoner som gjelder fritidsbåter, og antallet omkomne i fritidsbåtulykker. På andre siden av kjølen derimot har svenskene oppnådd en positiv utvikling. Er det de gode tidene i Norge som utgjør den livsviktige forskjellen?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Svenskene har klart å halvere antallet redningsaksjoner i forbindelse med fritidsbåter. Svensk sjøredningstjeneste har nå om lag 1.200 redningsaksjoner i året. Antallet har sunket jevnt og trutt siden det var på sitt høyeste i 1955 med cirka 2.500 aksjoner. Hele tiden har fritidsbåter vært årsak til rundt 75 prosent av alle redningsaksjonene. Og en del av fritidsbåtene på denne statistikken er norske.

- Vi tror at årsaken til at vi har klart å få ned tallene, er at Sjösäkerhetsrådet kjører ut veldig mye informasjon og propaganda om sikkerhet og ulykkesrisiko på sjøen, i aviser og på tv, sier byråsjef Janne Hult i Sjöfartsverket i Sverige til NTB.

Opplæring

Svenskene satser mye på å oppfordre fritidsbåtfolket til å utdanne seg i sjøvett og ta båtføreropplæring. Heller ikke i Sverige eksisterer det i dag en promillegrense til sjøs, plikt til å ta båtføreropplæring for fritidsbåter, eller krav om sertifikat. Men også der diskuteres det høylydt om hvorvidt dette bør innføres eller ikke.

- Svenskene er flinke til å lese og utdanne seg i sjøsikkerhet, sier Hult, som undrer seg over hvorfor utviklingen er så forskjellig i våre to naboland.

Gode tider

- En ting er i hvert fall sikkert. Da det var gode tider i Sverige for 15-20 år siden, da var det mye mer ulykker. Unge mennesker kjøpte seg store, raske båter og bega seg ut på sjøen uten kunnskaper, sier Hult, som mener at de gode tidene i Norge kan være en forklaring på den negative utviklingen her til lands.

Også Norges Forsikringsforbund mener at tallet på ulykker øker når vi har mer penger mellom hendene.

- Det er nærmest en uskrevet naturlov at det blir flere ulykker i oppgangstider. Folk kjøper flere gjenstander, og det kan virke som om folk er mer risikovillige og skjødesløse, sa Preben Røe, informasjonsdirektør i Norges Forsikringsforbund til NTB tirsdag.

Hittil i år har 42 mennesker mistet livet i forbindelse med fritidsbåt-ulykker i Norge. I fjor omkom 35 personer i slike ulykker. I Sverige, der det bor dobbelt så mange mennesker som i Norge, var antallet omkomne i fritidsbåt-ulykker i fjor 38.

(NTB)