GIGANTBEGIVENHET: Victoria og Daniel er få dager unna bryllupet. Foto: EPA/Claudio Bresciani/Scanpix
GIGANTBEGIVENHET: Victoria og Daniel er få dager unna bryllupet. Foto: EPA/Claudio Bresciani/ScanpixVis mer

Svenskene vil tjene milliarder på bryllupet

For hver krone kronprinsessebryllupet koster, håper Svensk Handel å tjene 125 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| For hver krone kronprinsessebryllupet koster, håper Svensk Handel å tjene 125 kroner.

Næringslivsorganisasjonen Svensk Handel har beregnet at bryllupet mellom kronprinsesse Victoria og Daniel Westling neste lørdag vil gi 2,5 milliarder ekstra kroner i kassen for detaljhandelen i landet.

- Så langt ser våre beregninger ut til å holde vann. De ulike produktene knyttet til bryllupet, som frimerker, serviser og minnemedaljer, selger svært bra, faktisk bedre enn forventet. Det ser ut til å komme så mange pressefolk som vi hadde håpet på. Etter hvert viser det seg også at vi får den tilstrømningen av turister vi hadde trodd, selv om de første prognosene var litt negative, sier pressesjef Margareta Ternell i Svensk Handel til NTB.

Beregningene tar utgangspunkt i en turisttilstrømning på 12.000 personer. I tillegg kommer 2.000-3.000 journalister, av dem 700-800 utenlandske.

Temperaturen øker For Stockholm alene er forventningene skrudd opp fra 30 millioner kroner til 100 millioner kroner i inntjening på bryllupet. Oppjusteringen ble gjort etter sammenligninger med effekten kronprinsbryllupene i Norge og Spania hadde på handelen i disse landenes hovedsteder.

Forrige søndag, på nasjonaldagen 6. juni, åpnet kjærlighetsfestivalen Love Stockholm 2010 som kjører fullt program fram til bryllupsdagen 19. juni. Arrangørene melder om interesse som forventet.

- I noen tilfeller litt mer enn forventet også. Denne første uka har arrangementene vært rettet mest mot stockholmere. Den kommende uka vil temperaturen øke, flere turister er ventet fra utlandet og vi ser med glede at værmeldingene er på lag med oss, sier kommunikasjonssjef i Stockholm by, Hanna Brogren.

Greit for hovedpersonene Kronprinsesse Victoria og Daniel Westling selv syns det er helt flott at bryllupsdagen deres brukes til kommersielle formål.

- Vi har snakket mye om at det skal være inkluderende og alle skal kunne glede seg over vår store dag. Vi er glade og stolte over at det svenske samfunnet har valgt satse på vår dag og ser muligheten for å løfte fram Sverige og Stockholm for turister, og vi tror det blir en stor dag. Og Stockholm by har jo gjort en storsatsing på det her, har Daniel Westling uttalt til svensk TV4.

Svensk Handel er sikre på suksess.

- Handelen har alle forutsetninger for å dra nytte av turiststrømmene som kommer til Stockholm for å spise godt og shoppe. Etter bryllupet vil vi også tjene på markedsføringen av landet vi får gjennom all pressedekningen. Turister vil reise hjem med produkter og dermed spre informasjon og kjennskap til svenske merkebarer utover Europa, sier Ternell.

Ikke bare lett Men til tross for positive beregninger og prognoser går ikke alt på skinner. Jernbanen i Sverige, SJ, og flere busselskaper har innstilt avganger som opprinnelig ble satt opp for å dekke behovet rundt bryllupet. Behovet var ikke så stort likevel.

På nettstedet Blocket ligger det fremdeles mer enn 800 hus og leiligheter til leie i Stockholm og områdene rundt. Eierne har håpet å leie ut for dagene før og etter bryllupet, men den store interessen uteblir.

- Det er også booket færre hotellnetter i Stockholm enn forventet, men vi tror likevel på en stor turiststrøm i form av folk på dagsbesøk, sier Ternell i Svensk Handel.

Hun understreker at et ikke fullbooket hotell langt fra betyr at hotellet er tomt.

(NTB)

TELLER NED: Arrangementet Love Stockholm 2010 har vært en av flere kommersielle suksesser i forbindelse med kronprinsessebryllupet neste lørdag. Sofia Skoog og Joakim Hedlund med sønnen Anton benyttet anledningen da det lørdag ble arrangert både borgerlige og kirkelige drop-in-bryllup på Skansen i Stockholm. Susiette Demant (t.v.) forrettet under den borgerlige seremonien. Begivenheten var del av Love Stockholm. Dt var antydning til kødannelse på Skansen i Stockholm der det lørdag ble arrangert både borgerlige og kirkelige drop-in-bryllup. Begivenheten var del av arrangementet «Love Stockholm» i forbindelse med kommende lørdags kronprinsessebryllup i byen. Foto: AP/Scanpix
TELLER NED: Arrangementet Love Stockholm 2010 har vært en av flere kommersielle suksesser i forbindelse med kronprinsessebryllupet neste lørdag. Sofia Skoog og Joakim Hedlund med sønnen Anton benyttet anledningen da det lørdag ble arrangert både borgerlige og kirkelige drop-in-bryllup på Skansen i Stockholm. Susiette Demant (t.v.) forrettet under den borgerlige seremonien. Begivenheten var del av Love Stockholm. Dt var antydning til kødannelse på Skansen i Stockholm der det lørdag ble arrangert både borgerlige og kirkelige drop-in-bryllup. Begivenheten var del av arrangementet «Love Stockholm» i forbindelse med kommende lørdags kronprinsessebryllup i byen. Foto: AP/Scanpix Vis mer