Sverige forbyr M&M's-godteri

Mener den amerikanske godteriprodusenten skader svensk varemerke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den amerikanske sjokoladegiganten Mars har gått på et stort nederlag i Sverige.

Fram til 1998 hadde Mars en avtale med den svenske sjokoladeprodusenten Mondelez, som selger sjokoladekuler under varemerket «m» i Sverige. Så lenge Mars holdt sine fargerike sjokoladekuler M&M's utenfor det svenske markedet, og heller solgte i resten av verden, kunne de to varemerkene sameksistere i skjønn harmoni.

Selv om avtalen opphørte i 1998, valgte M&M's å holde seg unna Sverige fram til 2009. Da kom godterigiganten med full kraft inn på det svenske markedet - det må de betale for nå.

Fra 30. juni Konsernet Mondelez, hvor produktnavnet i Sverige er Marabou, har gått rettens vei for å stoppe salg av M&M's i Sverige, og så langt har de vunnet fram i alle rettsinstanser.

Nå foreligger dom fra Svea hovrett (tilsvarende lagmannsretten), som betyr at det vil bli forbudt for Mars å selge M&M's i Sverige fra 30. juni, skriver bransjenettstedet Brandnews.

Dette er den tredje seieren i retten for Mondelez. Først vant de fram markedsdomstolen, tingretten og nå altså lagmannsretten. Mars har fram til 30. juni å anke saken til svensk høyesterett.

Grunnlaget for dommen er at retten mener det er nærmest umulig for forbrukerne å skille produktene, og legger vekt på at m var først på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjefjurist Magnus Ahlgren i det svenske patentverket, sier han ikke tror høyesterett vil ta saken.

- I prinsippet skal det være et viktig rettsspørsmål før høyesterett skal ta saken, sier han til nyhetsbyrået TT.

- Vi er absolutt fornøyd. Ankefristen går ut i slutten av måneden, så vi avventer endelig utfall til da, sier nordisk talsperson for Mondelez International, Celin Huseby til Dagbladet.

- Fornøyd Den svenske produsenten er Marabou, som ble startet i 1919 av nordmannen Johan Throne Holst. Han hadde fra før hatt stor suksess med Freia-merket i Norge. I Norge selges også m-godteri av Freia. Freia eies også av konsernet Mondelez.

- Den svenske dommen er helt uavhengig av vår norske forretningsvirksomhet. M vært på markedet i Norge i mange år, og i likhet med i Sverige har vi sterke varemerkerettigheter, sier Huseby.

Hun kan ikke svare på om det har vært eller planlegges liknende sak mot M&M's i Norge. De fargerike sjokoladekulene er ikke blant de enkleste å få ta i her til lands heller.

- Vi har i flere år gjennomført tiltak mot markedsføring og salg av M&M's i Norge, og det vil vi fortsette å gjøre, sier Huseby.