Sverige kjøper «Offshore»

NRKs salgsduo på TV-messa MIP i Cannes har fått en pangstart på messeuka. Sveriges Television har kjøpt de 26 første episodene av dramaserien «Offshore», og interessen er så stor at svenskene vurderer å bestille en hel sesong til.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi er kjempefornøyde! sier Bente Sagplads og Janne Haanes, som styrer NRKs salgsbod i Cannes.

Jentene har satt salgsrekorder på alle TV-messene de siste åra, og «Offshore»-salget til Sverige monner litt når status skal gjøres opp.

NRK har valgt å la de fleste nye produksjonene sine bli hjemme, i påvente av den nordiske TV-messa i juni. Men det er ikke sikkert de klarer å holde igjen alt...

Såpesuksess

- Det er allerede svært stor interesse for den nye dokumentaren om Kon Tiki-ferden. 50-årsjubileet den 28. april går ikke TV-stasjonene hus forbi, sier Haanes. Foreløpig kan hun fortelle om Kon Tiki-salg til både Japan, Ungarn og Holland.

Men det er såpesalget til Sverige som har gjort størst inntrykk på salgsjentene. Vanligvis går nemlig såpeseriene den andre veien, fra Sverige til Norge. Slik tilfellet har vært med «Varehuset», «Rederiet» og «Venner og fiender».

- Spesielt morsomt var det å høre innkjøperens respons. Hun hadde sett alle episodene i strekk, til tross for at hun hadde bestemt seg for å kjøpe serien etter noen få episoder. Hun ble sittende å se fordi serien var så bra, forteller Haanes.

Svenskene skal få en real ukentlig dose med norsk oljemiljø i sommer. Fra juni skal det vises tre nye episoder fra «Offshore» hver uke, samt repriser av hver enkelt episode.

Artikkelen fortsetter under annonsen

God sendetid

- De tar skikkelig i når de først viser serien, ja. Og den får god sendetid også, fastslår Haanes.

Det er ikke første gang NRK eksporterer såpe. Tidligere er både «Vestavind» og «I de beste familier» solgt til bl.a. Slovenia, Kroatia, Ungarn, Holland, Finland og Sverige, men det er første gang utenlandske TV-stasjoner får anledning til å titte på suksess-serien «Offshore». Det ble blink i første forsøk.

Prosjektleder Halvard Blekastad i NRKDrama innrømmer at man hadde visse eksportforhåpninger til «Offshore» allerede mens serien var på planleggingsstadiet.

Stigende interesse

- Det er veldig morsomt at interessen for «Offshore» er stigende, sier Blekastad.

Han røper at dansker og finner for tida også vurderer kjøp. Det har blant annet sammenheng med de svært gode seertallene serien har hatt i Norge, og det som oppfattes som «eksotiske omgivelser» på ei oljeplattform.

- Nå vil muligens finsk og dansk TV se hvordan serien blir mottatt av de svenske seerne før de bestemmer seg, men interessen er i hvert fall stor, slutter Blekastad.

SALGSJUBEL: Janne Haanes fra NRKs salgsavdeling driver utstrakt eksport av TV-programmer. Nå har hun solgt 26 episoder av «Offshore» til svenskene.