- Svindelen må stoppes

Forbrukerrådet, i samarbeid med Dagbladet, kartlegger omfanget av matjuks i landets butikker. Statens Næringsmiddeltilsyn vil sørge for at det blir slått hardt ned på de useriøse aktørene i markedet. I går ba vi leserne ringe inn å hjelpe oss å stoppe triksinga med gamle varer som selges som nye. Vi ble møtt av en telefonstorm. Fra hele landet ringte folk og meldte fra om matjuks. For å få mer penger i kassa bryter mange butikkeiere Næringsmiddelloven og lurer kundene til å kjøpe gammel mat. Kundene er forbanna - leder for næringa tar selvkritikk på standens vegne. - Ingenting kan forsvare en slik praksis. Noe må gjøres, sier Peter Myhre, øverste leder for all dagligvarehandel i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Administrerende direktør Norges Dagligvarehandelsforbund Peter Myhre er rystet over de graverende og grelle brudd på Næringsmiddelloven som er avslørt de siste dagene. Han mener butikkeierne trenger voksenopplæring.

- Overfor forbrukerne er dette svært uredelig, og det er åpenbart et behov for en bevisstgjøring blant butikkeierne, sier Myhre til Dagbladet.

Han leder interesseorganisasjonen for nesten 5 000 dagligvareforretninger i Norge.

Direktøren etterlyser en landsomfattende storaksjon fra Næringsmiddeltilsynet for å rydde opp i bransjen.

Svinn og svindel

Frykten for svinn og håp om maksimal omsetning er ofte årsaken til at butikker lar gamle varer framstå som nye.

- Kassering av disse varene er en beskjeden utgift i forhold til hva de risikerer ved at det blir kjent at butikken selger gamle varer. Jeg skjønner ikke at de tør, sier Peter Myhre.

Da Næringsmiddeltilsynet avslørte at en forretning i Kristiansand i lang tid hadde tint frosset kjøtt og utgitt det for å være ferskt, vendte kundene butikken ryggen. I løpet av bare en måned var det en omsetningssvikt på hele 3.5 millioner kroner. Butikksjefen ville ikke kommentere saken ovenfor Dagbladet i går kveld.

Banebrytende

I Midt-Rogaland har Næringsmiddeltilsynet gått nye veier for å få bukt med matjukset. I en storstilt annonsekampanje terger de både forbrukerne i tale, og butikklederne til slutte med triksing.

- Vi provoserer bevisst for å få kundene til å si i fra når de blir forsøkt lurt - og ikke minst for å sette en støkk i butikkeierne som trikser, sier Martin Haugseng konstituert direktør i Næringsmiddeltilsynet for Midt-Rogaland.

Han ser svært positiv på samarbeidet mellom Forbrukerrådet og Dagbladet for å få satt en stopper for matjukserne.

- Svært bra initiativ. Vi vil ikke oppfordre til angiveri, men alle butikkene har ikke rent mel i posen. Derfor er det viktig at forbrukerne sier ifra, mener Martin Haugseng i Næringsmiddeltilsynet.