Svindlet på nett

Sissel Kværnø ble forsikret om at hun hadde vunnet en reise til USA. Hun betalte 13 300 kroner i gebyrer. Og ble rundlurt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var en såkalt pop-up, et vindu med reklame på dataskjermen, som for cirka et år siden blinket mot Sissel Kværnø (26) fra Stord og gjorde henne oppmerksom på at hun hadde vunnet en reise til USA. Kværnø tenkte først at det bare var tull. Men pop-up-ene fortsatte å dukke opp, og til slutt lot Stord-kvinnen seg friste og skrev inn personalia.

-  To måneder seinere ringer en amerikaner, angivelig fra firmaet Fulfillment International Corporation, flere ganger. Han bekrefter at jeg har vunnet, og sier at jeg kan ta med meg en person, forteller Kværnø.

Verdt 30 000

Turen skulle inneholde rundreise i Florida og Mexico og cruise på Bahamas, alt verdt nærmere 30 000 kroner. Minuset var at Kværnø måtte betale ca. 10 000 i hotellskatt, havneskatt og andre gebyrer i tillegg til flybillettene.

-  Det virket litt rart, men vi hadde jo vunnet en reise til 30 000, da kunne vi jo saktens punge ut med litt selv, sier hun.

Kværnø fikk tilbudet bekreftet på mail, samt en detaljert reiserute med bilder og tips. Hun inviterte med venninna Ann Kristin Vangen Olsen, og de to begynte å glede seg og planlegge turen til oktober 2004. Fem uker seinere fikk hun en pakke levert på døra, som inneholdt skinnvesker, brosjyrer og en CD med informasjon om turen, pluss alle nødvendige papirer.

Slått konkurs

-  Da var vi sikre, for hvem gidder vel å styre så mye med noe som bare er tull? sier Kværnø.

De to venninnene sikret seg nye maskinlesbare pass. Men da Kværnø kontaktet selskapet for å informere om de nye passnumrene, fikk hun ikke svar.

-  Jeg sjekket websida deres, som ikke eksisterte lenger. Derimot kom jeg over rapporter fra folk verden over, også noen fra Norge, som har blitt lurt av det samme selskapet, fortviler Kværnø.

Siden har 26-åringen fått en mail fra selskapet der de skriver at de er slått konkurs.

Nordmenn som lar seg lure av falske tilbud, svindles for millionbeløp årlig.

-  Svindel er et økende problem. De gjør det så utrolig sofistikert, det ser så proft ut, og terskelen for å kaste seg på tilbudet er ikke alltid så høy, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Kan ikke gjøre noe

Forbrukerombudet kan ikke behandle slike saker. Også for norske myndigheter er det vanskelig å gjøre noe med svindelen, ettersom internettilbudene som oftest kommer fra utlandet.

-  Men har man først gått fem på, bør man likevel anmelde saken. Det er viktig i forhold til en eventuell forsikringssak, sier rådgiver Stian Schilvold hos Forbrukerombudet.

LURT: - Ikke la deg lure av internettreklame, er Sissel Kværnøs råd.