Svinesundbrua sprekker

Knappe seks uker etter åpningen, har den nye Norges-porten slått sprekker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det har oppstått en del små sprekkdannelser som vi må reparere. I de største sprekkene må vi sprøyte inn betong for å sikre bestandigheten av broen, sier Jörgen Einarsson, fungerende sjef for Vägverkets region øst i Sverige til VG.

Det er det tyske entreprenørfirmaet Bilfinger Berger som har bygget broen på oppdrag for Vägvesenet. De skal nå reparere skadene i ukene som kommer. Regionssjef Jörgen Einarsson forsikrer likevel bilister som krysser broen om at det er trygt å bruke den.

Ingen fare

- Det er ingen fare forbundet med slike sprekkene. Broen er testet og holder hva den lover. Men dersom den fortsetter å gjøre det, må slike sprekker fikses, sier Einarsson.

Vagn Nielsen i det byggtekniske rådgivningsfirmaet Multiconsult sier det ikke er uvanlig med slike sprekker, men han understreker viktigheten av å reparere skadene.

- I sprekker som er større enn 0,2 mm kan vannet trenge inn. Da får man rust på armeringen og risikerer avkalkinger av betong, sier Nielsen til VG.

Den splitter nye broen ble åpnet for trafikk med brask og bram 10. juni i år og kostet 650 millioner kroner. Det norske og svenske kongehuset stod for den offisielle åpningen sammen med 15 000 besøkende fra både Norge og Sverige.