Sydenferier på billigsalg

Turoperatørene kjemper en knalltøff kamp om din gunst, og lokker med ferier til svært gunstige priser neste år. I 1998 kan du reise til Syden for halvparten av prisen du måtte betale i år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det blir rimeligst å reise til Middelhavslandene.

Spesielt billig blir det å reise til Tyrkia, Hellas, Spania, Tunisia og Kypros.

Barnefamiliene kommer særlig gunstig ut. I tillegg blir utvalget av feriemål større.

Hele 2,3 millioner nordmenn reiser på ferie hvert år. I 1997 reiste rundt 780000 av dem på chartertur. Den tidligere rekorden ble satt i 1987, og var på 763000.

Reisebransjen regner med ny rekord i året som kommer.

Halv pris

Det er først og fremst i lavsesongen på vår- og høstparten det blir mest å spare.

- I høysesongen, og til de mest vanligste reisemålene, forventer vi en naturlig prisutvikling, sier markedsdirektør Frode Hansen i Star Tour, og administrerende direktør Petter Asperud i Vingreiser.

Turoperatørene henter nemlig sine inntekter i høysesongen.

- I lavsesongen tilbyr vi reiser med priser som er halvert sammenliknet med inneværende sesong. Hos oss koster det ikke noe å ha med seg barn i alderen 0- 6 år hvis de reiser sammen med to voksne. Vi gir bort nesten 10 millioner kroner i ekstrarabatter til sommeren, sier Asperud.

Familiesatsing

Også Saga Solreiser og Star Tour satser på familier med barn, og har allerede merket stor pågang fra denne gruppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- En familie på to voksne og to barn kan få en ukes opphold i Tyrkia for 4600 kroner, opplyser markedsdirektør Frode Hansen i Star Tour til Dagbladet.

Hos Saga Solreiser er antall steder hvor barnefamilier bor billig økt fra 50 til 103, opplyser administrerende direktør Gunnar Grosvold.

- Men det lønner seg å være ute god tid. Vi har allerede merket stor pågang etter våre beste tilbud, sier han.

Kampen står også om å vinne flest av de 50000 kundene som tidligere reiste med Express. Alle de store operatørene har utvidet kapasiteten på den tyrkiske Middelhavskysten.

Men det store spørsmålet ved inngangen til det nye året er hva den britiske reisegiganten Thomson vil gjøre med Star Tour/Fritidsresor, som de kjøpte rett før jul. I lang tid har operatørene på det skandinaviske markedet fryktet giganten.

Eget navn?

- I løpet av de tre første månedene neste år vil vi ta stilling til hva skal gjøre i Norge. En løsning kan være å jobbe via Star Tour, eller at vi går inn i markedet med vårt eget navn, sier direktør Kevin Difficy ved Thompsons kontor i Stockholm til Dagbladet.

- I Sverige er vi allerede i etableringsfasen og har Thomson-kontor i Stockholm og Göteborg. 29. desember starter vi salget i Sverige, sier Dufficy.

Gunnar Grosvold i Saga Solreiser tror ikke Thomson kommer til å etablere seg i Norge etter oppkjøpet av Star Tour/Fritidsresor.

Men kampen om feriegjestene vil uansett bli hard i året som kommer. Det er alle enige om.