Syke, syndige meg

En katolsk erkebiskop mener syndens lønn er sykdom. Nå er det ikke lenger bare imamer som må svare for seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter at paven i sin fastetale ga uttrykk for bekymring for genmanipulasjon, har det brutt ut debatt i Italia rundt sakens egentlige kjerne.

Paven manet genforskerne og den medisinske ekspertisen til å unngå fristelsen med å «tukle med Livets Tre». Den tyske erkebiskopen Paul Cordes, som forøvrig leder Vatikanets byrå for humanitær hjelp, følte han måtte utdype pavens uttalelse.

Cordes mente sykdom var et resultat av synd, og at folk hadde et naturlig ønske om å være friske og pene. Erkebiskopen holdt fast ved at det var bibelsk grunnlag for å hevde sammenhengen mellom synd og sydom. Roten til mange av dagens moderne sydommer ligger i syndig og umoralsk oppførsel, hevder Cordes.

- Jesus helbreder sykdom og forviser synd. Derfor lærer han oss at det er en sammenheng mellom synd og sykdom. Dette skjer ikke i alle tilfeller, men det er en fundamental lov. Frelseshistorien viser oss at sykdom er en konsekvens av synd. Mennekets ønske om å være frisk, pen, og sterk rettferdiggjøres gjennom forventningen om fremtidig frelse. Man kan ikke nekte for at døden, som sykdom skaper en forventning om, alltid har blitt sett på som en konsekvens av synd, sier han ifølge The Times.

For å støtte sin teori, henviste Cordes til den bibelske fortellingen om mannen som hadde vært lam i 38 år og ble helbredet av Jesus. Ordene «gå bort og synd ikke mer» viser den bibelske sammenhengen mellom synd og sykdom.

Pavens fremste teolog, fader Georges Cottier, var raskt ute med å berolige alle syke om at sykdommen ikke var betaling for deres synder. Han mener det er uakseptabelt å bruke bibelvers hvor Jesus «befrir folk fra syndene» til å hevde at syndere blir syke.

Den italienske avisen La Repubblica har kastet seg inn i den teologiske krangelen, og mener at ideen om at energiske og pene mennesker er velsignet, mens syke og stygge mennesker er fortapte, tilhører fortiden.