ADRENALINSJOKK:  Sykepleieren, som ga adrenalin i stedet for beroligende, har fått en advarsel fra Statens helsetilsyn. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
ADRENALINSJOKK: Sykepleieren, som ga adrenalin i stedet for beroligende, har fått en advarsel fra Statens helsetilsyn. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

Sykepleier ga adrenalin istedenfor beroligende

Følte hjertebank, nakkespreng og hodeverk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens helsetilsyn har gitt en advarsel til en sykepleier som ga en pasient en sprøyte adrenalin istedenfor beroligende før en gastroskopiundersøkelse.

Ubehagelig Helsetilsynet skriver i sitt vedtak at pasienten oppga at hun fikk hjertebank, at det sprengte kraftig i nakken og langs tinningen samt at hele hodet verket etter at hun fikk adrenalinsprøyten.

Hendelsen skjedde da pasienten skulle gjennom en gastroskopiundersøkelse. Pasienten grudde seg og hadde bedt om å få noe beroligende. En lege ba derfor sykepleieren gi pasienten Midazolam, men da injeksjonen var gitt, kjente pasienten at noe var galt.

Det viste seg at hun hadde fått 2 milliliter adrenalin istedenfor den beroligende medisinen.

Dårlig oppfølging - Feilen ble umiddelbart erkjent og tiltak iverksatt med blant annet tilsyn av anestesilege. Rutinen om dobbeltkontroll av medikamenter ble ikke fulgt og dette er innskjerpet, heter det i vedtaket.

I en klage fra pasienten fremkommer det at hun følte seg lite ivaretatt etter hendelsen. Det kommer ikke fram på Helsetilsynets nettsider hvilket sykehus hendelsen fant sted på eller når dette skjedde.

(NTB)