Sykkelpolitikk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • En ny dødsulykke etter kollisjon mellom bil og syklist i Oslo minner oss om at vi her i landet, og særlig i bytrafikken, mangler en sykkelpolitikk. Syklistene, som jo er myke trafikanter, blandes fysisk med bilistene på en slik måte at det må ende med ulykker. Og det er alltid syklisten som skades eller blir drept ved slike sammenstøt. I alle land det er naturlig å sammenlikne oss med, søker man å skille bil- og sykkeltrafikk. Men ikke bare det: Bilistene blir i en helt annen grad tvunget til å ta hensyn til syklistene. De kan f.eks. ikke påberope seg en blindsone når de svinger til høyre og sperrer syklister inne. De har plikt til å forsikre seg om at det ikke er noen syklist der.
  • Sykkel er populært som aldri før, og selvsagt har også syklister plikter så vel som rettigheter. Men det er for lettvint når politi og samferdselsmyndigheter trekker fram syklistenes uvettighet. Det bidrar til å styrke den forestillingen som står altfor sterkt her i landet, nemlig at bilen er hellig og at det er den som skal prioriteres når trafikkpenger skal fordeles.