Sykle til jobben

Fristet av

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

IKKE EN ENESTE kjendis av en politiker blir å se når entusiastene i Sykle til Jobben-aksjonen trår i gang sin årlige kampanje i Kristiansand i dag. Der mangler både statsråden med for trang hjelm og partilederen med fikse sykkelknips for å hindre oljesøl på kontorbuksa. Dette er dagen for entusiastenes lille revansje for 31 år med brede toppsmil og smalt innhold.

«Sykle til Jobben» for 32. gang starter i byen der det gode sykkelarbeidet har pågått lenge før dagens fotoanledning. Kristiansand ble fjorårets beste sykkelby og jobber for å gjøre sykkelen til det smarte transportmiddelet tohjulingen er. Derfor stiller ordfører Jan Oddvar Skisland til åpning med hjelm, hjerte og hjerne i passende størrelse for å bruke sykkelen.

Tross alt er det ikke mer det dreier seg om.

FOR DU trenger ikke å omregne alle de fornuftige tallene som arrangørene av Sykle til Jobben sender med innbydelsen for å skjønne at nå lønner det seg å hente fram sykkelpumpa. Det holder å ta en titt på undersøkelsen som Odd Frank Vaage i Statistisk sentralbyrå nylig gjorde om forholdet mellom fritidsaktivitet og sosiale levevilkår.

Der var det klar sammenheng mellom høy inntekt pluss utdannelse og sykkelbruk. Enkelt forklart: De som har skaffet seg muligheten til å leve et sunt liv, gjør akkurat det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DE STORE tallene forteller at om du og resten av oss blir overbevist, er det mulig å bytte om 105 millioner norske arbeidsreiser med bil til sykkel. Daglig betyr det 900 000 færre bilturer og 55 000 tonn mindre karbondioksid til jordas felles oppvarming - alt ifølge matematikk-kunnskapen hos Transportøkonomisk institutt.

Omregnet i mer personlige sifre, lokker sykkelentusiastene med et par tusenlapper i sparte bensinutgifter om du har 5 kilometer reisevei til jobben eller 1/3 mindre risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer.

SELV SYNES vi det er hyggeligere å minne om gleder du kan ta med deg mens du ennå er i farta.

Som for eksempel den siste idrettsforskningen som lover at du blir litt sprekere med bare en halvtime i bevegelse hver dag. Du kan til og med dele denne halvtimen opp i to ganger kvarteret og likevel få frisk pust og god helse igjen.

DET SISTE forutsetter muligens at du ikke er syklist i Trondheim og bruker pausene til å krangle med bilister og fotgjengere.

Den såkalte «sykkelkrigen» i byen er et bra eksempel på at både vi og politikerne våre ikke helt har evnet å prioritere egne sykkelveier.

Hvert år behandler Trondheims sykehus 700 personer for sykkelskader og i vår har så mange krasjet at politiet forleden aksjonerte ved å stoppe 500 syklister for å gi dem et lynkurs i sykkelvett.

MENS VI venter på krasjfrie sykkelveier, kan du prøve deg på noe av det samme kurset. Sjekk vårens sykkeltest på Dagbladet.no og trå av gårde til jobben.