Syklet raskere enn toget

Seks syklister slo toget mellom Larvik og Porsgrunn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): NRK Østafjells arrangerte på tirsdag et kappløp fra Larvik til Porsgrunn mellom toget og seks syklister fra Grenland Sykkelklubb.

Robin Kåss, leder i Porsgrunn AP var mannen som satte det hele i gang da han på et bystyremøte slang ut en kommentar om at det nå var raskere å sykle mellom de to byene enn å ta toget.

Cowboy-tog

- Det var mye frustrasjon da vi skulle drøfte nasjonal transportplan, og vi så at Eidangertunnel igjen blir utsatt, sier Kåss til NRK.

Han er oppgitt over hvor gammeldags jernbanelinjen er.

- Dette er en bane som hører hjemme i cowboy-tiden og er laget for damplokomotiv, ikke moderne tog. Da sa jeg at det er for dumt at en sykkel kan slå toget mellom Larvik og Porsgrunn, sier han.

Syklistene klarte å sykle strekningen på 26,5 kilometer på E18 på litt under 35 minutter. Det er ett minutt raskere enn det toget skal bruke ifølge NSBs togtabell.

Men toget var forsinket og kom inn til stasjonen ett kvarter senere enn sykkelgutta. Syklistene var oppe i en fart på 70 kilometer i timen der de raste av gårde med politieskorte, skriver Varden.

Syklet raskere enn toget

Gods over på tog

Ordfører i Porsgrunn, Øystein Beyer, begynner å bli sliten av å kjempe for ny Eidangertunnel.

- Porsgrunn kommune la 10 millioner i potten for å utrede dette, og det var på midten av 90-tallet. Og nå er det 2008, sier han.

Han mener politikerne må øke investeringen i jernbanen kraftig for blant annet å få mer av godstrafikken over til togskinnene.

-  På et godseminar i Vestfold i dag med industri og operatører kom det fram at de vil ha Vestfoldbanen oppgradert og få mer gods over på bane. Da må det investeres, sier ordføreren til Varden.

For dårlige skinner

Informasjonssjef i NSB, Preben Colstrup er ikke overrasket over syklistenes seier.

- Vi støtter alle initiativ for å få en bedre jernbane i Norge. I dag ligger begrensningene i infrastrukturen, altså i skinnene. Det er ikke vanskelig å forstå at syklistene kan være raskere enn toget, sånn som situasjonen er på strekningen mellom Larvik og Porsgrunn i dag, sier han til Dagbladet.no. 

TØFFERE ENN TOGET: Jørn Fjeldavlie (45), Thomas Andersen (32), Casper Kullerud Hansen (18), Nicolai Barholt (18), Tor Erik Helgesen (31) og Tom Immerstein (33) syklet raskere enn toget på strekningen Larvik-Porsgrunn. Foto: Tore Ø Moen/Varden
TØFFERE ENN TOGET: Jørn Fjeldavlie (45), Thomas Andersen (32), Casper Kullerud Hansen (18), Nicolai Barholt (18), Tor Erik Helgesen (31) og Tom Immerstein (33) syklet raskere enn toget på strekningen Larvik-Porsgrunn. Foto: Tore Ø Moen/Varden Vis mer

Colstrup presiserer at de raskeste togene NSB har kan kjøre i drøyt 200 kilometer i timen. Men jernbaneskinnene er ikke bra nok til at togene får tatt ut sitt potensiale.

Det er Jernbaneverket som har ansvaret for jernbanens infrastruktur. Gamle skinner, enkeltspor istedenfor dobbeltspor og signalfeil er mange av årsakene til forsinkelser og kansellerte tog.